مصاحبه با لازار آنجلو

لازار آنجلو یکی از محبوب ترین بدنسازان دنیاست که علاوه بر محبوبیت جهانی از محبوبیت زیادی در بین ایرانیان داراست، این بدنساز بلغار در حال حاضر دوران مصدومیتش را میگذراند و این مصاحبه برای زمان قبل از مصدومیتش میباشد.

مشخصات کلی
  • قد: ۱۸۰ سانتی متر
  • وزن: ۹۰ کیلوگرم
  • سن: ۲۸ سال

آشنایی با بدنسازی

در موقع نوجوانی یک بازیکن بسکتبال بودم. هرروز دو نوبت تمرین بسکتبال و یک نوبت تمرین با وزنه داشتم. رژیم غذایی خاصی نداشتم چون اهمیت خاصی بهش نمیدادم حتی چندین بار از شدت ضعف بیهوش شدم. بعنوان یک اکتمورف بدن لاغری داشتم همچنین تمرینات ایروبیک هم انجام میدادم پس غیر ممکن بود که افزایش وزنی و عضله ای هم داشته باشم. بعد ازاینکه از بسکتبال دست کشیدم یک سالی رو در ارتش خدمت کردم. در این مدت فیزیک بدنیم بسیار بهم ریخت و از شکل خارج شد همچنین بسیار سخت بود که چه تصمیمی برای آینده ام دارم و در چه مسیری فعالیت خواهم کرد. از آنجایی که بدنسازی الویت دوم بعد از بسکتبال بود برای همین این راه رو انتخاب کردم و تمام تلاشم رو در این راه بکار گرفتم.

آیا با چالش و یا شرایط خاصی در دوران بدنسازی رو به رو شدین؟

از لحاظ مالی برای من بسیار سخت بود تا هزینه های این رشته رو پوشش بدم. برای همین در دو شیفت کار میکردم صبحها بعنوان مربی خصوصی و شبها بعنوان نگهبان ساختمان. خیلی سخت بود چون استراحت کافی نداشتم اما ارزشش رو داشت موقعی که میخواهید به چیزی برسید هیچ مانعه ای نمیتونه متوقفتون کنه.

زندگی درحال حاضرتون به چه شکلی هست؟

بسیاری از مردم معتقداند که هنگامی که به فیزیک بدنی مورد علاقتون دست پیدا میکنید بعد از آن همه چیز آسان میشود. اما برخلاف این سخت ترین قسمت حفظ فیزیک بدنی هست که در این مدت بدست آوردین. همان مقدار تلاشی را نیاز دارد که برای رسیدن به این فیزیک بکار گرفته اید. هنگامی که مردم یک روز از زندگی من رو مشاهده کنند متوجه خواهند شد که تمام تلاشی که در این مدت انجام داده اند نصف آن چیزی بوده است که مورد نیاز است.

چه چیزی مشوق اصلی شماست و شما رو در این راه کمک میکنه؟

مشوق اصلی من در این راه طرفداران و کارآموزانم هستن که همیشه و در همه جا پشتیبانم بودند.

lazar-angelov-1

هدف بعدی شما چیه؟

هدف اصلی من ترویج فیتنس و بدنسازی در سراسر دنیاست. تمام تلاشم رو میکنم تا فیزیک بدنی مدلهای فیتنس برای مردان یک استاندارد شود.

فلسفه شما از تمرین چیست؟

من همیشه علاقه زیادی به تمرین های سنگین داشتم و دارم جدا از اینکه در حال کات کردن هستم یا حجم گرفتن. اگر فیزیک بدنی شما بیشتر بین میزومورف و اکتومورف هست سعی کنید همیشه وزنه های سنگین را انتخاب کنید چون باعث عضله سازی بیشتر میشود. هیچوقت برنامه تمرینیم متکی به روزهای هفته نیست و بیشتر زمانی را برای استراحت انتخاب میکنم که واقعا حس میکنم نیاز دارم. بیشتر حرکاتی که انجام میدم هردفعه باهم متفاوت هستند اما همیشه حرکاتی مثل اسکات, پرس سینه و ددلیفت در برنامه هام وجود دارند. به شخصه خیلی از مربیان حرفه را مشاهده کردم که برای شک وارد کردن به عضله همیشه درحال تغییر حرکات هستند. همیشه تکنیک های متفاوتی را انتخاب میکنند که بعضی اوقات آنها را از هدفی که دارند دور میکند و همچنین اساس اصلی یک تمرین که بهترین نحوه آن ۵ تا ۸ تعداد برای هر حرکت و افزایش وزنه بعد از هر ست است را تغییر میدهد. پس همیشه سعی میکنم با درنظر گرفتن اساس اصلی یک تمرین تغییرات جزئی را اعمال کنم.

برنامه تمرینی در حال حاضر:

روز اول: سینه/شکم
  • پرس سینه تخت هالتر ۸*۴
  • پرس بالاسینه هالتر ۸*۴
  • پرس زیرسینه هالتر ۸*۴
  • پلاور ۸*۴
  • پرس سینه دمبل موازی (پرس سینه دمبل چکشی) ۸*۳
  • دیپ ۳ست بینهایت
  • دراز و نشست ۴ست بینهایت
  • زیرشکم خلبانی ۴ست بینهایت
  • پهلو با وزنه ۴ست بینهایت
روز دوم: پشت و زیربغل/کول
  • زیربغل هالتر خم ۸*۴
  • ددلیفت ۸*۴
  • زیربغل سیمکش ۸*۴
  • بارفیکس ۸*۴
  • قایقی سیمکش ۸*۴
  • شراگز ۱۰*۶
روز سوم: دلتوئید/سرشانه/شکم
  • پرس سرشانه هالتر از پشت گردن ۸*۳
  • پرس سرشانه ماشین ۸*۴
  • نشر از جانب با دمبل ۸*۴
  • نشر از روبرو جفت دست با وزنه ۱۰*۴
  • نشر از روبرو با دمبل ۸*۴
  • فلای بک سیمکش ۱۰*۴
  • نشر از جانب روی میز بالا سینه ۸*۴
  • دراز و نشست ۴ست بینهایت
  • زیرشکم خلبانی ۴ست بینهایت
  • پهلو با وزنه ۴ست بینهایت
  • دراز و نشست ضربدری ۴ست بینهایت
  • روی ساعد ۴ست بینهایت
  • پشت ساعد ۴ست بینهایت
روز چهارم: پشت بازو/جلو بازو
  • پشت بازو هالتر ۸*۴
  • پشت بازو سیمکش ۸*۴
  • پشت بازو هالتر خم ۱۰*۴
  • پشت بازو سیمکش خم تک دست ۸*۴
  • جلوبازو هالتر خم ۸*۴
  • جلوباز سیمکش دست باز ۸*۴
  • جلوبازو چکشی تک دست ۸*۴
  • جلوبازو دمبل خم نشسته ۸*۴
روز پنجم: پا/شکم
  • اسکات پا هالتر ۱۲*۴
  • اسکات پا هالتر با نیمکت ۱۲*۴
  • اسکات بلغاری ۱۲*۴
  • جلوپا ماشین ۱۶*۴
  • پشت پا ددلیفت ۱۲*۴
  • پشت پا ماشین ۱۶*۴
  • Glute Kickbacks 20*4
  • ساق پا ماشین ایستاده ۲۰*۴
  • ساق پا ماشین نشسته ۲۰*۴
  • ساق پا با دستگاه پرس پا ۲۰*۴
  • دراز و نشست ۴ست بینهایت
  • شکم دوچرخه ۴ست بینهایت
  • شکم ضربدری ۴ست بینهایت
  • پهلو با چوب ۴ست بینهایت

lazar-angelov-2

روش مورد علاقه شما برای هوازی چیست؟

بشخصه بیشتر هوازی معمولی یا دویدن را ترجیح میدم، هرچند معمولا هوازی را داخل باشگاه انجام نمیدم و بیشتر به پارک میروم حتی اگر هوا خیلی سرد باشه. همیشه مسافت یکسانی را میدوم و همیشه سعی میکنم تا زمان را به حداقل برسانم. برای مثال ۱۰۰ متر میدوم و ۱ دقیقه راه میروم این روند را برای مدت زمان مشخصی انجام میدهم. هیچوقت هوازی با مدت بالا انجام نمیدم چون باعث عضله سوزی میشود. همچنین از بعضی از حرکات هوازی HIIT که بیشتر باعث تحرک بازو میشود خودداری میکنم چون باعث کوچک شدن بازوها میشود. بطور معمول بیشتر از ۲۰ دقیقه هوازی انجام نمیدم و به افرادی هم که دارای بدنی اکتومورف هستند این مدت رو پیشنهاد میکنم.

آیا در حال حجم گرفتن و کات کردن هستین یا ثبات فیزیک در حال حاضر؟

هنگامی وارد حجم میشوم که قصد دارم بزرگتر به چشم بیام و همچنین قدرت بدنیم را افزایش بدم. بطور کلی زمستانها وارد دوره حجم میشوم. موقعی که چربی بدنم به ۱۰-۱۲ درصد افزایش پیدا میکند, پس زدن وزنه های سنگین کمک میکند تا چند پوندی افزایش عضله خالص داشته باشم. در حال حاضر در حداکثر توان بدنیم هستم اما از آنجایی که افزایش قدرت نشان دهنده افزایش بافت عضلانی هست پس هرساله سعی میکنم تا کیفیت عضلاتم رو بهبود ببخشم. اگر شخصی به حداکثر توان بدنی خودش برسد افزایش بافت عضلانی بدون استفاده از استروئیدها بسیار سخت خواهد بود. فرق عمده رژیم غذایی درحال حاضرم با قبل در این است که از چربی بیشتری استفاده میکنم و دلیل آن افزایش سطح تستسترون بدن هست که نقش بسیار عمده ای در افزایش بافت عصلات و قدرت بدنی دارد. درحال حاضر که در دوره کات بسر میبرم, رژیم کم کربوهیدراتی را برای مدت طولانی برنامه ریزی کرده ام.

رژیم درحال حاضر:

وعده اول: جو دو سر, تخم مرغ, کره بادم زمینی و گریپ فروت
وعده دوم: برنج, مرغ و کلم بروکلی
وعده سوم: پاستا, تن ماهی و آووکادو
وعده چهارم: برنج و مرغ
وعده پنجم: ماهی سالمون و سالاد
وعده ششم: پنیر کتاج و کلم بروکلی

بزرگترین موفقیتی که در راه فیتنس کسب کردین چه چیزی بوده است؟

در حقیق انجام دادن کاری که به آن علاقه دارم و همچنین تشویق دیگران در این راه اهمیت بسیار زیادی برای من دارد. همچنین حمایت برندهای مختلف نظیر Mutated Nation و شرکت Nike از موفیق های بزرگ من در این راه بوده است. مصاحبه های مختلف مثل مجله Men’s Health که معتبرترین مجله در دنیاست و همچنین انتخاب شدن به عنوان بهترین فیزیک بدنی آقایان در سال ۲۰۱۲ از دستاوردهای دیگر من هستند.

۳ توصیه کلی شما برای کسانی که میخواهند در این عرصه موفق شوند چیست؟

  1. صبور باشید, روم در یک روز پایه گذاری نشد.
  2. به تمرین و برنامه غذایی خود اهمیت فراوانی دهید.
  3. هیچوقت دست از کار نکشید حتی اگر سختترین موانع را جلوی خود ببینید.

برای کسب چیزی که دیگران کسب نمیکنند باید کاری را انجام دهید که دیگران انجام نمیدهند.

جدیدترین عکس از لازار که در اینستاگرامش زمان ترجمه مصاحبه گذاشته بود.

lazar-angelov-new-photo

محاسبه‌گر