یک قدم جلوتر از گذشته خود با محاسبه‌گرهای فیتنس پرو ورود به محاسبه‌گر

چگونه در تعطیلات نوروز تناسب اندام خود را حفظ کنیم

در کانال تلگرام فیتنس پرو هم مقالات، برنامه تمرین و جدول ارزش غذایی خوراکی‌های نوروز را خواهیم گفت پیشنهاد میکنم حتما دنبال کنید.

تا تعطیلات نوروز زمان کمی باقیمانده و در حال حاضر خیلی از ایرانیان حاضر در ایران به پیشواز این تعطیلات رفته‌اند و در این بازه زمانی دید و بازدیدها، مسافرت و مهمانی‌ها میتونه اندامی که کل سال براش زحمت کشیدید رو از بین ببره یا دوباره شما رو به عقب برگردونه! اگر شما جز اون دسته از افرادی هستید که بدنسازی زندگیشونه و عید و تعطیلات مانع از تمرین و برهم زدن رژیم غذاییتون نمیشه بهتون تبریک میگیم، اما اگر تا ۱۳ فروردین قراره استراحت کنید این مقاله برای حفظ اندام‌تون کمک خیلی زیادی میکنه. در کانال تلگرام فیتنس پرو هم مقالات، برنامه تمرین و جدول ارزش غذایی خوراکی‌های نوروز را خواهیم گفت پیشنهاد میکنم حتما دنبال کنید.

۱

هیدراته باشید

تقریبا توی تمامی مقالات تغذیه این موضوع از اهمیت مهمی برخورداره چون ۶۰% از بدن انسان بالغ را آب تشکیل میدهد و اگر به مسافرت در هر نقطه از جهان می‌روید ممکنه در روزهای اول میزان کمتری آب نسبت به روزهای عادی در محل سکونت خود بنوشید که این امر موجب فشار به بدن و خارج شدن از شرایط آنابولیسم شده و در این زمان که دی هیدراته هستید در بوجود آوردن محیط آسیب پذیر برای از بین بردن حجم عضلانی و شرایط کاتابولیسم قرار خواهید گرفت و احساس ضعف و بی حالی و خشتگی شما را فرا خواهد گرفت.

هیچ عذر و بهانه‌ای وجود ندارد، حتما در طول روز حداقل ۳٫۵ لیتر آب بنوشید، بسته به شرایط آب و هوایی و شدت ترین این میزان نیز ممکن است بیشتر باشد.

۲

نوشیدنی حاوی الکل را فراموش کنید

مستی ممکنه شما رو ریلکس کنه و خیلی از اتفاقات رو برای مدتی فراموش کنید و از این چند روز تعطیلات لذت کامل ببرید، اما همین اختلال در انتقال حس‌ها موجب از بین بردن احساسات جنسی و تغییر میزان جریان خون در درون و بیرون اندام جنسی مردان می‌شود. مصرف مقدار بالای الکل موجب کاهش شدید سطح تستوسترون و افزایش سطح استروژن می‌شود که باعث کاهش اسپرم می‌گردد.

مصرف مقدار بالای الکل یعنی ۴ نوشیدنی در روز یا ۱۴ نوشیدنی در هفته می‌باشد. میزان مصرف پیشنهادی برای الکل وجود ندارد اما ۱ نوشیدنی احتمالا برای یک مرد بالغ مشکلی در نعوظ ایجاد نمی‌کند اما قبلا هم گفتیم الکل هیچ مزیتی ندارد و برای بدن مضر است مخصوصا برای ورزشکاران!

۳

وعده‌های غذایی را حذف نکنید

معمولا در سفر یا تعطیلات در خانه بدلیل شرایط زمان خواب، رژیم غذایی شما بهم میخورد که موجب تداخل و حذف وعده‌های غذایی می‌شود. پیش از سفر آماده باشید و رژیم غذایی خود را بصورت تقریبی محاسبه کنید و به شخصه رژیم غذایی بر حسب کالری مورد نیاز روزانه ترجیح میدم و تاکنون نتیجه اون رو در همه شرایط دیده‌ام. اگر با ماشین به مسافرت می‌روید یخچال سفری حتما داشته باشید و در اون مواد غذایی مثل: میوه تازه، سبزیجات، ماست، انواع ساندویچ با نان جو بجز سوسیس و کالباس، تخم مرغ آب پز و همچنین مواد غذایی خشک مثل: پروتئین بار، انواع مغزها، میوه خشک و وی یا پروتئین کازئین به همراه داشته باشید و میزان آن رو براساس مسافت و یک وعده در زمانیکه تا به محل اقامت رسیدید داشته باشید تا پس از استراحت به فروشگاه رفته و مواد غذایی مورد نیاز خود را خریداری کنید.

تعطیلات در خانه این میزان دردسر را نداره و فقط وعده‌های اصلی رو با خوردن آجیل و شکلات را حذف نکنید(امیدوارم در خوردن شکلات زیاده‌روی نکنید)

۴

بهترین انتخاب را داشته باشید

این قسمت میتونه خودش یه مقاله جداگانه باشه و کلی توضیح در موردش داده بشه اما بصورت خلاصه میتونم بگم که یک ورزشکار در ابتدا باید متخصص تغذیه خودش باشه و در انتخاب مواد غذایی همیشه وسواس به خرج دهد و بهترین مواد غذایی رو انتخاب کند در مورد رژیم غذایی سالم با بودجه محدود مقاله‌ای قبلا نوشتم که میتوانید اینجا بخوانید. از غذاهای پرچرب رستوران دوری کنید و خودتون غذاهای مورد علاقه‌تان را درست کنید اگر در محل اقامت محدودیت در طبخ عذا دارید بازهم سعی کنید غذایی میل کنید چرب نبوده و به میزان کافی پروتئین، کربوهیدرات، چربی مفید و فیبر داشته باشد. و حتما حتما فیبر را در رژیم غذایی جایی داشته باشید تا مانع از پرخوری شود.

۵

میوه و سبزیجات را فراموش نکنید

انواع میوه‌ و سبزیجات به عنوان میان وعده برای مقابله با خوردن عصبی بهتون کمک خیلی زیادی میکند. اغلب سبزیجات سبز پهن برگ مانند کاهو و یا هویج بخاطر کالری کمی که دارد مانع از دریافت کالری بیش از حد شده اما شما را تا وعده بعدی سیر نگه می‌دارد و همچنین باعث حفظ سلامت سیستم گوارش می‌شود.

همچنین مصرف سبزیجات همراه با وعده‌های اصلی غذایی موجب افزایش زمان جذب پروتئین دریافتی از وعده‌ها شده و نیاز به خوردن میان وعده در اغلب موارد نخواهید داشت.

سعی کنید پس از ساعت ۶ بعد از ظهر از خوردن میوه خودداری کنید زیرا قند میوه با اینکه مفید است اما باعث افزایش سطح قند خون می‌شود.

۶

فعال باشید

فعالیت جسمانی میتونه شامل شنا کردن تو دریا(در جاهای مخصوص شنا) باشه تا جمع کردن چوب خشک برای آماده کردن کباب اما اگر جدی‌تر به موضوع نگاه کنیم میتونید یه زمانی رو بزارید و در روز ۳ کیلومتر نرم بدوید یا تمرینات فول بادی یا دایره‌ای بدون نیاز به هیچ وسیله ورزشی یا وسایل ورزشی داخل اغلب پارکها با وزن بدنتون انجام بدید و مانع از تبدیل کالری‌های دریافتی به چربی شوید.

→ مطلب قبلی

چگونه افزایش وزن سریع و سالم داشته باشیم؟

4 خوراکی اساسی برای افزایش حجم با بودجه محدود

مطلب بعدی ←

۴ خوراکی اساسی برای افزایش حجم با بودجه محدود

در مورد پدرام آریانپور

دیدگاه شما درباره ی این مطلب چیست؟