دلواپسی پاییزی: چرا این فصل احساس اضطراب بیشتری دارید

دلواپسی پاییزی: چرا در این فصل احساس اضطراب بیشتری دارید

دلایل زیادی وجود دارد که با پایان تابستان و آغاز پاییز ممکن است، احساس دلواپسی بیشتری داشته باشید.

دلواپسی پاییزی یک احساس سالیانه در فصول پاییز است، که در برخی افراد اضطراب افزایش می‌یابد. کارشناسان می‌گویند برخی از دلایل این اضطراب ممکن است آغاز سال تحصیلی جدید، استرس پایان فصل تعطیلات، عدم دستیابی به اهداف مورد نظر در طول تابستان باشد.

تغییر در رژیم غذایی، تمرین روزانه و افزایش حضور در زیر نور مستقیم خورشید راه‌هایی است که افراد می‌توانند تاثیرات دلواپسی پاییزی را کاهش دهند.

شنا در استخر، نور خورشید و روزهای طولانی‌تر همگی در حال رفتن هستند، تا پاییز آغاز شود. برخی افراد در این برهه زمانی دچار احساس دلواپسی می‌شوند.

دکتر کلر موریسون می‌گوید: دلواپسی پاییزی تمایل افراد و رنج بردن از اضطراب و کم حوصلگی می‌باشد. برخلاف دیگر اضطراب‌ها، عموما عامل خارجی موجب آن نشده و سالانه تمایل به عود دارد. او می‌گوید خیلی از افراد شایع بودن آن را درک نکرده و اغلب آن را تشخیص نمی‌دهند.

با این حال، او می‌گوید: اگر این اتفاق هر سال رخ می‌دهد، این الگو آشکار خواهد شد و فرد می‌تواند برای جلوگیری از آن اقدام کند.

موریسون به موارد زیر به عنوان علائم دلواپسی پاییزی اشاره می‌کند:

  • کم حوصلگی و افسردگی
  • اضطراب و نگرانی شدید
  • کج خلقی
  • بی حالی، خواب آلودگی و خستگی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت روزانه

موریسون توضیح می‌دهد که: یکی از عوامل کاهش نور خورشید است، عامل سقوط سطح سروتونین. این هورمون مهم بر احساسات، اشتها و الگوی خواب تاثیر می‌گذارد. همچنین سطح هورمون ملاتونین [که موجب احساس خواب آلودگی و افسردگی می‌شود] افزایش می‌یابد.

یکی دیگر از تاثیرات کاهش نور خورشید کاهش ویتامین د در بدن می‌باشد.

موریسون ادامه می‌دهد: کاهش موارد فوق به افسردگی مرتبط هستند، دیگر فاکتورها از جمله تغییر رفتار بدلیل تغییرات آب و هوایی است؛ عدم شرایط جوی مناسب امکان حضور در محیط بیرون کمتر شده و به تبعیت از آن فعایت روزانه ما نیز کمتر می‌شود.

آیا این دلواپسی پاییزی است یا چیزی دیگر؟

پاتریشیا تورنتون، دکترای روانشناسی در شهر نیویورک، تغییرات فصل موجب تغییرات احساسی و استرسی می‌شود. با این حال، او می‌گوید دلواپسی پاییزی یک بیماری شناخته شده نیست.

ما عموما در مورد غمگین بودن صحبت می‌کنیم. روزها کوتاه‌تر، شب‌ها طولانی‌تر و هوا سردتر می‌شود. نگرانی بازگشت به مدرسه و فشار برای موفقیت تحصیلی و اجتماعی آغاز می‌شود. دلواپسی پاییزی می‌تواند پیش درآمد نگرانی در مورد غمگین شدن باشد.

او می‌گوید تحول نیز می‌تواند عامل دلواپسی باشد.

افرادی که با هر نوع تحول و تغییر در موقعیت زندگی خود مبارزه می‌کنند، مانند تغییر در برنامه‌ریزی بازگشت به مدرسه، ممکن است بخاطر زودتر بیدار شدن و کمتر خوابیدن موجب دلواپسی شوند. این موضوع می‌تواند موجب اضطراب شود، بخصوص اگر اضطراب ناشی از خواب کمتر باشد.

با این حال، او اشاره کرد: مراجعین وی که دچار وسواس فکری(OCD) و اختلالات اضطرابی هستند؛ زمانی‌که زندگی روتین دارند، مثل بازگشت به مدرسه یا کار موجب احساس بهتر آنها می‌شود. زیرا زمانی‌که کار کافی برای انجام ندارند، وسواس فکر و اضطراب منفجر می‌شود.

اگر کسی در طول تابستان بیکار باشد، مشتاق بازگشت به مدرسه است زیرا باید چیزی را برای تمرکز داشته باشد و این به آنها کمک می‌کند تا افکار، نگرانی‌ها و نشخوار فکری خود را کاهش دهند.

سالگرد وقایع

توجیه دیگر احساسات بد در طول پاییز «واکنش سالیانه» است. برای مثال زمانی‌که ماه‌های سرد آغاز و گرمای خورشید کمتر می‌شود، شما احتمالا جمله معروف سریال بازی تاج و تخت یعنی winter is coming را خواهید گفت.

این پدیده معمولا در سالگرد وقایع رخ می‌دهد. بعضی اوقات این وقایع حوادث آسیب زا، مانند مرگ یا حمله هستند؛ اما گاهی اوقات فقط یادآوری احساسی خاص در یک زمان مشخص از سال را فراخوانی می‌کند، ممکن است از این امر غافل باشید که چرا در حال حاضر احساس اضطراب یا افسردگی می‌کنید.

آگاهی خودآگاه و ناخودآگاه وجود دارد، اوه، آگاهی خود آگاه: این یک زمان سخت است، آگاهی ناخود آگاه سال بعد: بنابراین در این زمان قراره مجددا زمان سختی رو پشت سر بگذارم.

در پایان تابستان احساس پشیمانی درباره تمامی کارها، اهداف و تجربه‌هایی که قرار بوده انجام دهید، یا یک تابستان بی‌نظیر داشته و حالا تمام شده و این موجب افسردگی می‌شود.

در نهایت، تعطیلات قریب الوقوع اغلب منبع استرس هستند. تعطیلات برای خارج نشینان در فصل زمستان مثل شکرگزاری، جمعیت زیادی از مردم در خیابان‌ها یا مراکز خرید و تفریحی هستند، اما شما تنها باید روزهای تعطیل را پشت سر بگذارید. در این شرایط، احتمالا استرس و افسردگی زیادی را تجربه خواهید کرد.

 

 


 با  اپلیکیشن فیتنس پرو  بهترین خودت رو بساز !

فیتنس پرو برای ورزشکاران عزیز کلی امکانات حرفه ای برای ورزش دقیق و منظم انجام داده

پس عجله کن و برای استفاده رایگان روی دکمه ثبت نام کلیک کن.

اپلیکیشن فیتنس پرو

 


 

 

چه کاری از دست شما ساخته است؟

مهم نیست عامل دلواپسی پاییزی شما چی هست، موریسون و تورنتون به شما ۶ عامل که موجب تسکین دلواپسی می‌شود را پیشنهاد داده‌اند:

۱

نور خورشید بیشتری دریافت کنید

زمان بیشتری را در فضای باز باشید تا نور خورشید بیشتری را دریافت کنید.

موریسون پیشنهاد می‌کند، صبح زود از خواب بیدار شوید تا نور خورشید صبح را دریافت کنید. برای مبارزه با خستگی و خواب آلودگی در طول روز شب‌ها زودتر بخوابید.

با این حال، اگر نور کم صبح شما را اذیت می‌کند. از یک لامپ پر نور در محیطی که هستید استفاده کنید تا چشمان شما در معرض نور بیشتری باشد.

تورنتون با ایده لایت باکس یا محیط پرنور به عنوان روشی برای درمان موافق است. این شبیه سازی موجب زود بیدار شدن شما(حتی اگر بیرون تاریک باشد) می‌شود.

۲

هر روز تمرین کنید

موریسون حداقل ۳۰ دقیقه تمرین روزانه را پیشنهاد می‌کند.

زمانی‌که هوای گرم تابستان فروکش می‌کند، تابستان بهترین زمان برای لذت بردن از تمرین در محیط باز است. برای حداکثر استفاده دوچرخه سواری یا پیاده روی طولانی را مد نظر قرار دهید. یا برای جایگزین یک ورزش جدید را آغاز یا در باشگاه ورزشی ثبت نام کنید.

تورنتون می‌گوید: ورزش در اختلال سلامت روان نقشی کلیدی دارد. هر مطالعه‌ای بهبود خلق و خوی پس از تمرین را نشان می‌دهد.

۳

رژیم غذایی خود را تغییر دهید

موریسون می‌گوید: پاییز زمان بسیار خوبی برای تفکر در مورد آنچه می‌خورید است.

تورنتون با این موضوع موافق و می‌گوید: پاییز بهترین زمان برای درست کرد سوپ مورد علاقه و غذای گرم دلخواه‌تان است که در طول تابستان نخورده‌اید.

۴

یک چیز جدید را آغاز کنید

چون پاییز زمان آغازی دوباره است، شروع به انجام کاری جدید کنید، شروع کلاسی جدید، دنبال کردن یک علاقه‌مندی، تغییر دکوراسیون خانه، تمیز کردن خانه، درست کردن باغچه و….

۵

چشم انداز خود را تغییر دهید

از آنجا که پاییز با تجربه‌های منفی مرتبط است، سعی کنید چشم انداز خود را تغییر و از زاویه‌ای دیگر به آن نگاه کنید.

انسان‌ها به چیزی که از دست می‌دهند، بیش از حد توجه می‌کنند. در این مورد، از دست دادن نور خورشید و حضور در محیط باز می‌باشد. بنابراین به این فکر کنید، در داخل خانه چه کارهایی می‌توان انجام داد. بیرون سرده و من داخل خونه گرفتار شدم؛ به این فکر کنید که در داخل خانه گرمه و بگید عجب جای دنجی!

یک راه برای احساس آرامش بیشتر، تغییر محیط خانه است. یک پتوی گرم یا بالشت با رنگ‌های پاییزی را امتحان کنید.

اکنون، شما آنچه را که از دست می‌دهید را احساس و به شکلی متفاوت در مورد آن فکر می‌کنید.

۶

از متخصص کمک بخواهید

درمان شناختی رفتاری(CBT) در تحقیقات درمان اضطراب اختلال عاطفی فصلی تاثیرگذار است. مانند مهار کننده‌های بازجذب سروتونین(SSRI’s) برای غمگین بودن تجویز می‌شود.

علت غمگین بودن بیشتر افسردگی است. با این حال، کوتاه شدن روزها در پاییز موجب آغاز آن است.

اگر در این موضوع غرق شدید، موریسون می‌گوید پیش یک پزشک بروید. صبر نکنید تا همه چیزی خیلی بد شود، اگر احساس اضطراب و افسردگی دارید، سریعا برای بهبود خلق و خوی خود اقدام کنید.

صفحه اینستاگرام فیتنس پرو را دنبال کنید

منبع: HealthLine.com

پوریا آریان‌پور

از بچگی علاقه زیادی به ورزش داشتم و همین علاقه موجب خلق فیتنس پرو، گذروندن مربی‌گری درجه 3، مسئول پژوهش و انفورماتیک کراس فیت استان و مطالعه و ترجمه مطالب حوزه ورزش و سلامت شده است. در خارج از دنیای ورزش طراح وب و گرافیک هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *