۷ نشانه‌ی کمبود پروتئین

۷ نشانه‌ی کمبود پروتئین

پروتئین برای ساخت عضله ضروری است، آیا می‌خواهید از میزان پروتئین دریافتی مطمئن شوید؟

اگر رژیم غذایی مانند پالئو را دنبال می‌کنید قطعا دچار کمبود پروتئین نمی‌شوید. اما اگر یک شخص معمولی و بدون رعایت رژیم هستید و یا رژیم غذایی مانند گیاه‌خواری را دنبال می‌کنید، احتمالا به میزان کافی پروتئین در طول روز دریافت نمی‌کنید. بدن برای حفظ انرژی، فعالیت عادی سوخت و ساز و همچنین عضله سازی به این ماده ضروری نیاز دارد.

پروتئین برای اغلب فعالیت و واکنش‌های بدن ضروری است، بدون در نظر گرفتن افرادی که وعده‌های غذایی خود را حذف می‌کنند، این روزها اغلب افراد وعده‌های بزرگ غذایی که گوشت جزئی از آن است را میل می‌کنند. با این‌حال این وعده‌های بزرگ ممکنه بر پایه کربوهیدرات بوده یا از میزان پروتئین و مواد مغذی کمی برخوردار باشد. کمبود پروتئین به همین خاطر در اکثر افراد شایع است، مگر افرادی که رژیم غذایی خاصی را دنبال یا بخاطر برخی شرایط پزشکی این میزان را رعایت می‌کنند.

۱

کاهش توده عضلات و قدرت

افراد پس از ۳۰سالگی، هر دهه از زندگی ۳ – ۵ درصد از حجم عضلانی خود را از دست می‌دهند که این روند را با نام سارکوپنیا می‌شناسند.
اگر فردی به میزان کافی پروتئین در روز دریافت نکند مقدار دریافت شده تنها برای فعالیت‌های روزانه صرف و میزان کافی از این ماده ضروری برای ارسال به عضلات وجود نخواهد داشت.
اگر به میزان کافی پروتئین دریافت نکنید بدن برای تامین آن به استفاده از پروتئین عضلات دست زده، ممکنه در سایز لباس تغییری نکنید اما ضعف جسمانی خواهید داشت. اگر وزنتان کم یا زیاد نمی‌شود کمبود پروتئین یکی از اولین عوامل بوده و باید سریعا رژیم غذایی خود را بررسی کنید.

۲

بی‌انرژی هستید

منظور خستگی بخاطر دیر خوابیدن دیشب یا هوای بارونی صبح نیست، اگر در طول روز بی انرژی هستید یعنی به میزان کافی پروتئین دریافت نکردید. اغلب این افراد به میزان کافی کالری دریافت نکرده‌، خستگی و ضعف مانع از تمرین خواهند داشت.

۳

حوس و میل خوردن غذا

اگر در افکار خود یک استیک بزرگ یا ساندویچ کره بادام زمینی را تجسم می‌کنید این اولین اخطار کمبود پروتئین از طرف بدن‌تان است. در زمان کمبود پروتئین، اشتها و میل شدید به خوردن غذا در شما بوجود خواهد آورد. بدن ما با این مکانیسم جبرانی طراحی شده به طوری که در صورت کمبود مواد غذایی، در تئوری برای حفظ توده جسمانی به شدت میل به غذاهایی که مقدار پروتئین بالا دارند جذب می‌شویم.

زمانی که دچار چنین شرایطی می‌شوید به شدت حوس و میل خوردن غذاهایی را می‌کنیم که گزینه‌های بدی برای سلامت ما هستند. ممکن است غذاهایی با کالری بالا را انتخاب کنید که در پاسخ به میل شدید و افزایش اشتها هستند. همچنین در حالت کلی بسیار گرسنه بوده که منجر به پرخوری می‌شوید.

خوردن مقدار صحیح پروتئین به شما در احساس سیری و جلوگیری در پرخوری در طول روز کمک می‌کند. اگر به میزان کافی پروتئین میل نکنید، اغلب احساس گرسنگی داشته و اشتهای بی پایان خواهید داشت.

۴

شکستگی استخوان‌ها

اگر اشتباهات فردی را در رابطه با مصدومیت در زمان تمرین فاکتور بگیریم، دیگر عامل مهم می‌تواند کمبود پروتئین باشد. مخصوصا در افراد سال‌خورده تحقیقات نشان می‌دهد مصرف کمتر از ۰٫۸ گرم پروتئین نسبت به هر کیلوگرم وزن خطر شکستگی استخوان لگن را افزایش می‌دهد.

همانطور که با افزایش سن میزان رشد استخوان‌ها کاهش و در بلوغ متوقف می‌شود، با افزایش پروتئین می‌توان سطح پلاسما که فاکتور مهمی در رشد استخوان بوده را بالا برد و به جای رشد در افزایش تراکم استخوان‌بندی کمک کرده و به سادگی دچار شکستگی استخوان نخواهید شد.

زمانی‌که میزان پروتئین مصرفی را افزایش می‌دهید، تمرینات قدرتی را در طول هفته اضافه کنید تا بصورت مستقیم به افزایش قدرت استخوان کمک کنید. فراموش نکنید تمرین باوزنه مفید تنها با تغذیه سالم و مصرف کافی پروتئین به شما کمک خواهد کرد.

۵

ریکاوری طولانی مدت

اگر شما مریض شده و برای مدت زمانی ادامه دارد به این معنی است بخاطر کمبود پروتئین ایمنی بدن شما در خطر است. پروتئین یک ماده مغذی حیاتی برای عملکرد سیستم ایمنی و بهبود پس از آسیب‌دیدگی است. زمانی‌که افراد برای جراحی تحت عمل قرار می‌گیرند به آنها گفته می‌شود پروتئین دریافتی را پس از جراحی افزایش داده تا روند بهبودی سریع‌تر انجام شود.

بدون دریافت پروتئین کافی روند بهبود کامل پس از جراحات و زخم‌ها می‌تواند بسیار طولانی شود. همچنین احساس سرماخوردگی در این شرایط می‌تواند افزایش یابد.

اسیدآمینه‌های موجود در انواع پروتئین به تولید آنتی‌بادی‌ها و دیگر فاکتورهای ایمنی که به شما در محافظت از سرماخوردگی کمک می‌کند. بدون انرژی و پروتئین کافی سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و با ساده‌ترین سرماخوردگی‌ها مریض می‌شوید.

۶

چربی دور شکم

اگر احتباس مایعات یا تورم در کل بدن‌تان وجود دارد یکی از نشانه‌های آن کمبود پروتئین است.

پروتئین‌ها در دیوارهای سلولی ما به عنوان کانال‌هایی برای پمپاژ الکترولیت‌ها(سدیم و پتاسیم) به داخل و خارج و تنظیم تعادل مایع عمل می‌کند. با کمبود واقعی پروتئین ورم رخ خواهد داد.

ممکن است در برخی افراد شکم بیرون زده بخاطر عدم پمپاژ درست خون به داخل و خارج سلول‌ها توسط کانال‌های سلول پروتئینی باشد.

۷

نازکی و شکنندگی مو و ناخن

تمامی بافت‌های مو و ناخن و تمامی ارگان‌ها از اسیدآمینه‌ها تشکیل شده است. اگر بدن بطور مداوم میزان کمی پروتئین یا کالری دریافت و از این پروتئین به عنوان منبع انرژی برای ساختار بدن استفاده کند، بدن برای حفظ فعالیت سالم ارگان‌های حیاتی بدن اسید آمینه‌ها را تنها به آن ارگان‌ها ارسال و دیگر بخش‌ها مانند مو، سلول‌های پوستی و ناخن میزان ناچیزی دریافت و در نهایت منجر به نازکی موی سر و شکنندگی ناخن و… می‌گردد.

برای اطلاع از میزان پروتئین مورد نیاز روزانه خود به محاسبه‌گر فیتنس پرو مراجعه کنید.

منبع: مجله سلامت مردان