یک قدم جلوتر از گذشته خود با محاسبه‌گرهای فیتنس پرو ورود به محاسبه‌گر
5-simple-rules-for-amazing-health

۵ قانون ساده برای سلامتی شگفت انگیز

بنظر می‌رسد دنبال کردن سبک زندگی سالم فوق العاده پیچیده است...

بنظر می‌رسد دنبال کردن سبک زندگی سالم فوق العاده پیچیده است، توصیه‌های متضاد تبلیغات و کارشناسان در اطراف شما موجب چنین حسی شود. با این حال زندگی سالم نیازی به پیچیدگی ندارد. برای بدست آوردن سلامتی مطلوب، از دست دادن وزن و احساس روزانه بهتر تنها کاری که باید انجام دهید ۵ قانون ساده برای سلامتی که در ادامه خواهیم گفت را دنبال کنید.

۱

مواد سمی را وارد بدن خود نکنید

بسیاری از موادی که مردم به بدن خود وارد می‌کنند کاملا سمی هستند، برخی مانند سیگار، الکل، مواد مخدر که بسیار اعتیاد آور هستند مانع از رد یا ترک آنها می‌شود.

اگر مشکلی با یکی از مواد فوق داشته باشید، رژیم غذایی و ورزش کمترین نگرانی شما خواهد بود. مصرف الکل در حد اعتدال برای افرادی که سطح تحمل بالایی دارند مشکلی ندارد، اما تنباکو و مواد مخدر برای همه بد است.

امروزه یک مشکل شایع‌تر یعنی خوردن غذاهای ناسالم و تبلیغ و تشویق افراد به مصرف این غذاها وجود دارد. اگر شما بدنبال حداقل سلامتی هستید باید مصرف این مواد غذایی را تا حد ممکن کاهش دهید.

شاید اولین و تاثیرگذارترین کار حذف غذاهای فرآوری و بسته بندی شده است، که منجر به بهبود تغذیه خواهد شد. حذف این مواد غذایی بدلیل خوشمزه بودن ممکن است کمی سخت باشد.

وقتی مواد تشکیل دهنده برخی از مواد غذایی را نگاه کنید حاوی میزان زیادی شکر از جمله شربت ذرت، ساکاروز و فروکتوز می‌باشد.

مصرف بیش از حد موادی که پیش‌تر گفته شد می‌توانند متابولیسم بدن شما را نابود کنند، هرچند برخی افراد می‌توانند مقادیر متوسط را تحمل کنند.

علاوه بر این، از مصرف مواد غذایی حاوی چربی‌های ترانس خودداری کنید، این چربی‌ها در برخی از انواع مارگارین‌ها و غذاهای بسته بندی شده یافت می‌شود.

۲

وسیله‌ها را جابجا کنید و فعالیت داشته باشید

برای حداقل سلامتی استفاده از عضلات بدن بسیار مهم است، بلند کردن وزنه و ورزش قطعا به بهبود ظاهری شما کمک شایانی می‌کند و این تنها یکی از فواید فعالیت جسمانی است.

برای عملکرد سالم قلب، مغز و هورمون‌ها باید فعالیت جسمانی داشته باشید. تمرین با وزنه به کاهش سطح قند خون، انسولین، کلسترول و تری گلیسرید می‌شود.

همچنین سطح هورمون‌های تستوسترون و هورمون رشد را افزایش می‎دهد که هر دو با بهبود وضعیت سلامتی همراه است.

ورزش فواید زیاد دیگری از جمله کاهش افسردگی، خطر بیماری‌های مزمن مانند چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، آلزایمر و … دارد.

ورزش در کنار رژیم غذایی سالم به کاهش چربی بدن کمک می‌کند. تنها به خاطر سوزاندن کالری نیست بلکه بخاطر بهبود سطح هورمون‌ها و عملکرد کلی بدن است.

خوشبختانه، راه‌های زیادی برای تمرین وجود دارد. شما نیازی به رفتن به یک باشگاه ورزشی یا خرید تجهیزات ورزشی گران قیمت ندارید. برای تمرین به صورت رایگان و در خانه می‌توانید تمرینات با وزن بدن خود و یا کلستنیک انجام دهید.

برای قدم زدن یا دویدن به خارج از خانه بروید و از منبع طبیعی ویتامین D یعنی خورشید به میزان کافی تغذیه کنید. پیاده‌روی یک انتخاب خوب و یک فرم مناسب برای تمرین است.

ورزشی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و برای مدت طولانی بتوانید آن را ادامه دهید.

اگر بطور کامل از تناسب ظاهری خارج شده‌اید و یا بیماری دارید بهتره پیش از شروع هر نوع تمرینی با پزشک متخصص صحبت کنید.

۳

مثل بچه بخوابید

خواب برای  سلامتی کلی بسیار مهم است و مطالعات نشان می‌دهد که محرومیت از خواب با بسیاری از بیماری‌ها از جمله چاقی و بیماری‌های قلبی ارتباط دارد.

زمان کافی برای خواب با کیفیت در روز شدیدا توصیه می‌شود. اگر شما نمی‌توانید بخوبی بخوابید یکی از موارد زیر را امتحان کنید:

  • دیروقت قهوه نخورید.
  • هر روز در یک زمان بخوابید و از خواب بیدار شوید.
  • در تاریکی کامل بدون هیچ نور مصنوعی بخوابید.
  • چند ساعت پیش از خواب نور خانه را کم کنید.

حتما به پزشک مراجعه کنید و در اکثر موارد اختلالات خواب مانند آپنه خواب رایج است و براحتی درمان می‌شود.

۴

از استرس بیش از حد اجتناب کنید

سبک زندگی سالم شامل یک رژیم غذایی سالم، خواب با کیفیت و ورزش منظم است. اما احساس و افکار شما بسیار مهم است. همواره در شرایط استرس قرار داشتن دستور پخت یک فاجعه است.

استرس بیش از حد باعث افزایش سطح کورتیزول و آسیب شدید به متابولیسم می‌شود. این موضوع موجب هوس به غذاهای ناسالم و افزایش چربی در ناحیه شکم و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد که استرس نقش مهمی در افسردگی دارد که امروزه یکی از مشکلات بزرگ سلامتی است.

برای کاهش استرس سعی کنید زندگی خود را ساده‌تر کنید، ورزش، پیاده روی در طبیعت، تکنیک تنفس عمیق و حتی تفکر عمیق(مدیتیشن) را انجام دهید.

اگر شما نمی‌توانید مشکلات روزانه را بدون استرس سپری کنید پیش یک روانپزشک بروید و از او کمک بخواهید.

نه تنها غلبه بر استرس زندگی شما را سالم‌تر خواهد کرد بلکه از دیگر طریق هم بهبود می‌بخشد. نگرانی در زندگی، دلواپسی و عدم آرامش و لذت زندگی را تباه می‌کند.

۵

تغذیه بدن خود با غذاهای واقعی

ساده‌ترین و موثرترین راه برای تغذیه سالم، تمرکز بر روی غذاهای واقعی است. غذاهای فرآوری نشده، ماده غذایی شبیه آن چیزی که در طبیعت است را انتخاب کنید.

بهتر است غذا ترکیبی از گوشت حیوانات و گیاهان باشد، گوشت گاو، مرغ، ماهی، سبزیجات، میوه، مغزها، دانه‌ها که حاوی چربی سالم، روغن‌ها و مواد لبنی پرچرب.

اگر شما سالم، لاغر و فعال هستید خوردن تمامی کربوهیدرات‌ها بلامانع است. این کربوهیدرات‌ها شامل سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، حبوبات و دانه‌های کامل مانند جو می‌شود.
با این حال اگر شما دارای اضافه وزن یا چاقی یا علائم متابولیکی مانند دیابت یا سندرم متابولیک هستید، کاهش دریافت کربوهیدرات روزانه باعث تاثیر چشمگیر در اندام شما خواهد شد.

افراد با کاهش کربوهیدرات دریافتی روزانه بصورت ناخودآگاه بدلیل مصرف کمتر پس از چند روز شروع به کاهش وزن می‌کنند.

هرکاری که می‌کنید، حتما غذای کامل، فرآوری نشده میل کنید.

این روش غذایی را باید سرلوحه زندگیتان قرار دهید

این موضوع را در ذهن داشته باشید که این یک روش زندگی است و رژیم نیست و شما قراره در طولانی مدت این کار را انجام دهید و برای یک مدت کوتاه نیست!

آیا رژیم غذایی براساس گروه خونی به کاهش وزن کمک می‌کند؟

→ مطلب قبلی

آیا رژیم غذایی براساس گروه خونی به کاهش وزن کمک می‌کند؟

3-reasons-why-you-should-eliminate-rest-days

مطلب بعدی ←

۳ دلیل برای حذف روز استراحت

در مورد پوریا آریان پور

از بچگی علاقه زیادی به ورزش داشتم و همین علاقه موجب شد از 4 سالگی ژیمناستیک یاد بگیرم، هرچی بزرگتر شدم علاقم به ورزش‌های دیگه بیشتر شد و به بسکتبال و فوتبال و کوه نوردی علاقه‌مند شدم از 5 سال پیش بدنسازی رو شروع کردم و 3 سال رو صرف بدنسازی حرفه‌ای کردم.

دیدگاه شما درباره ی این مطلب چیست؟