[قسمت سوم] با انواع دوره های استروئیدی آشنا شوید

در قسمت دوم این مقاله در رابطه با انواع سه دسته اصلی تستوسترون ها دوره نرمال استروئیدی و دوره های حرفه ای صحبت شد و در آخرین قسمت این سه گانه درباره سه دوره اصلی استروئید (افزایش حجم، فیتنس یا کات و حجم خشک) و دوره های ویژه استروئیدی، عوارض جانبی استروئید و یک نمونه از برنامه استروئید برای حرفه ای ها آورده شده است.

سه نوع دوره مختلف استروئید

افزایش حجم

این دوره ها شامل افزایش حجم بدن میباشد. افراد مبتدی بیشتر با این دوره آغاز میکنند زیرا این دوره ها ارزانتر و با مدت زمان کمتری میباشند. بعد از اتمام دوره ورزشکاران با مشکل نگهداری حجم رو به رو میشوند، نگهداری حجم بعد از دوره بسیار کار مشکلی میباشد زیرا بیشتر حجم دریافتی در دوره از آب تشکیل شده است.

فیتنس یا کات

برای افرادی توصیه میشود که قصد سوزاندن چربی و فرم دهی به بدن خود دارند. این دوره ها از جهتی مفید میباشند که افراد بعد از اتمام دوره با یک برنامه تمرینی و رژیمی مناسب میتوانند بیشتر تغییرات دریافتی و حجم خود را حفظ کنند. این دوره به افرادی که بدنبال دریافت حجم عضلانی میباشند توصیه نمیشود اما در نظر داشته باشید که عضله ساخته شده در این دوره از کیفیت بسیار زیادی نسبت به دوره حجم برخوردار است. این دوره های گرانقیمت و هزینه آن بسته به نوع استروئیدی که استفاده میکند دارد.

حجمی – عضلانی

این دوره ها بطور معمول طولانی تر و برای افزایش حجم همراه با عضله سازی یا به اصطلاح حجم خشک میباشد. در این دوره ها از استروئیدهای دوره کات همچون اکویپویز و استروئیدهای دوره حجم همچون دیانابول استفاده میشود. این دوره ها همچون دوره های فیتنس از قیمت بالایی برخوردارند و هزینه آن بسته به نوع انتخابی استروئیدها میباشد همچنین مدت زمان دوره میتواند ۱۶ هفته باشد. این دوره ها به افراد حرفه ای در زمینه بدنسازی که قصد دارند تنها دو بار در سال وارد دوره استروئیدی شوند توصیه میشود.

دوره های ویژه

دوره های ویژه برای افراد حرفه ای در بدنسازی میباشد که تنها هدف آنها افزای قدرت است و دیگر نیازی به عضله سازی یا کات کردن و یا حجم را ندارند. استروئیدهای آنابولیکی همچون هالوتستین و پری موبالن میتوانند بطور چشمگیری به افراد قدرت زیادی بدهند.

چند هفته میخواهید دوره استروئید شما به طول بیانجامد؟

تمامی دوره های استروئیدی میتوانند بین ۸ تا ۱۶ هفته باشند که این مدت زمان شامل دوره درمان بعد از مصرف نمیشود. زمان تولید تستوسترون در بدن به استروئیدی که افراد مصرف میکنند بستگی دارد و این زمان میتوانند با مصرف اچ سی جی افزایش یابد. دوره های کوتاه و پشت سر هم میتوانند عوارض بدی را در پی داشته باشند زیرا این دوره ها به بدن اجازه بازگشت به حالت نرمال را نمیدهند. همچنین افراد مبتدی باید در نظر داشته باشند که بعد از اتمام دوره حداقل دوماه را برای دوره درمان در نظر داشته باشند که این دوره شامل استفاده آنتی استروژن هایی شامل نالوادکس و یا اچ سی چی میباشد. بهترین دوره ها میتوانند بین ۱۲ تا ۱۶ هفته باشند.

عوارض جانبی

افرادی که دوره های استروئیدی طولانی با دز بالا را دارند و یا افرادی که تنها از استروئیدهای دهانی استفاده میکنند معمولا از عوارض جانبی بیشتری رنج میبرند. رایج ترین این عوارض توقف تولید تستسرون طبیعی در بدن میباشد همچنین عوارض جانبی دیگری همچون کوچک شدن بیضه ها, کاهش اسپرم, لاغری غیر طبیعی, ریزش شدید مو, بزرگ شدن پروستات و بزرگ شدن سینه ها در مردان و کاهش یا افزایش دوره قاعدگی و کلفت شدن صدا در زنان میباشند. در جوانان نیز توقف رشد, بلوغ زودرس و مشکلات جنسی از عوارض دیگر مصرف استروئیدهاست. عوارض متداولی همچون جوش زدن, افزایش کلسترول بدن, زردی و مشکالت معدوی, و قلبی عروقی نیز شامل میباشند. اما خبر خوب این است که میتوان بسیاری از این عوارض را با مصرف دارو و کنترل دوره جلوگیری کرد.

به همه افراد توصیه میشود که همیشه داروهای آنتی استروژن در اختیار داشته باشند که در صورت مشاهده عوارض از آن مصرف کنند. برای مثال در صورت بزرگ شدن سینه ها از دارو نالوادکس استفاده کنید. پرویرانوم از دیگر داروهای آنتی استروژنی میباشد اما قیمت بسیار بالایی دارد. محصولات دیگری شامل آکنوتین در جوش زدن و فیناسترید در جلوگیری از ریز مو و داشتن پروستاتی سالم میتوانند به شما کمک کنند. همچنین برای نوسانات خلقی و جلوگیری از خستگی میتوان از دارو هایی نظیر والیوم و زاناکس استفاده کرد. استفاده از این دارو ها برای افراد حرفه ای توصیه میشود.

نمونه ای از یک دوره برای افراد حرفه ای
  • در این دوره از چند استروئید مختلف استفاده میشود
  • طول دوره: ۱۲ هفته

تستسترون اتانتات: ۱۰۰ میلی گرم در هفته
ترنبولون اتانتات: ۸۰۰ میلی گرم در هفته
مسترون: ۴۰۰ میلی گرم در هفته
طول دوره: ۴ هفته
تستسترون پروپونات: ۱۰۵۰ میلی گرم هر هفته(۱۵۰ میلی گرم هر روز)
ترنبولون استات: ۱۰۵۰ میلی گرم هر هفته (۱۵۰ میلی گرم هر روز)
آناوار: ۱۰۰ میلی گرم هر روز

 

نویسندگان مهمان

این مطالب توسط نویسندگان مهمان نوشته شده است، در صورتی که در محتوای اشتباهی وجود دارد لطفا اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *