5 عاملی که مانع از کاهش وزن می‌شود

۵ عاملی که مانع از کاهش وزن می‌شود

حتی مواد پلاستیکی مانع از کاهش وزن شما می‌شوند!

اگر با هدف کاهش وزن ورزش و رژیم غذایی را آغاز کرده‌اید اما از مشاهده اعداد تکراری بر روی ترازو نامید شده‌اید، ممکن است یکی از دلایل زیر مانع از رسیدن شما به هدف‌تان شده باشد. این مقاله قسمت کوتاهی از کتاب Doctor’s Book of Natural Health Remedies از خانم پگ مولینا می‌باشد که در آن به توضیح عوامل که کمتر به توجه اما مانع از کاهش وزن می‌شود پرداخته شده است.

۱

حساسیت غذایی

پیش از شروع یک رژیم غذایی ابتدا حساسیت به مواد غذایی را از بین ببرید. اخیرا چندین مطالعه ارتباط میان چاقی در کودکی و آلرژی به غذا را نشان داده‌اند. مصرف مواد غذایی که به آن حساسیت یا تحمل خوردن‌ش را ندارید، موجب افزایش هورمون‌های اپی‌نفرین و نور اپی‌نفرین می‌شود. همچنین حساسیت به مواد غذایی موجب التهاب و احتباس مایعات در بدن می‌گردد.

برای مقابله با این مشکل آنتی هیستامین ها می‌توانند به شما کمک کنند اما پیش از مصرف خود سرانه با پزشک متخصص مشورت و زیر نظر پزشک درمان را آغاز کنید.

۲

استرس بیش از حد

ریلکس! استرس مزمن موجب افزایش هورمون کورتیزول شده که باعث پارگی فیبر عضلات، تغییر در قند خون و متابولیسم و همچنین افزایش گرایش به خوردن می‌شود. از دست دادن فقط ۱ ساعت خواب شبانه به مدت ۳ روز متوالی موجب افزایش هورمون گرلین(محرک احساس گرسنگی) و کاهش هورمون لپتین(وظیفه کنترل اشتها را دارد) می‌شود.

خواب کافی و عمیق به تولید هورمون رشد کمک که موجب چربی سوزی می‌شود.

۳

بدن شما سمی شده است

بطری پلاستکی آب رو کنار بزار! مطالعات انسانی زیادی ارتباط میان مواد شیمیایی و چاقی را نشان می‌دهند. قرار گرفتن در معرض مواد سمی مانند بیسفنول ای(در ظروف غذایی پلاستیکی یافت می‌شود)، ارگانوفسفات(در برخی حشره‌کش و آفت‌کش‌ها وجود دارد) و فتالات(مواد شیمیایی سنتزی که در اسباب بازی پلاستیکی، الکترونیکی و چسب‌ها یافت می‌شود) مانع از کاهش وزن می‌شود.

برای مثال: در سال ۲۰۱۱ یک مطالعه در هاروارد نشان داد افراد بالغی که میزان قابل توجه بیسفنول ای در ادرارشان وجود دارد ۷۵% دور شکم بزرگتری داشته و چاقی در آنها شایع‌تر می‌باشد. تحقیقات دیگری نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض آفت کش‌ها و دیفنیل‌های پلی کربنات(PCBs) باعث خراب کردن سوخت و ساز بدن شده و علت آن سمی شدن میتوکندری بوده که مانع از سوخت انرژی دریافتی از مواد غذایی و چربی ذخیره شده در بدن می‌شود.

۴

کم کاری تیروئید

همه مردان و زنان دارای تیروئید هستند و در اغلب افرادی که تیروئید آنها در محدوده استاندار فعالیت نمی‌کند بخاطر استرس، استعداد ژنتیکی، تمرین بیش از ۱ ساعت در روز و یا محدودیت در دریافت کالری روزانه(حداقل میزان برای زنان ۱۷۰۰ و مردان ۲۰۰۰ می‌باشد) می‌باشد.

تیروئید بر روی سوخت و ساز تمامی سلول‌های بدن تاثیر می‌گذارد، کم کاری تیروئید مانع از کاهش وزن می‌شود. نشانه‌های کم کاری تیروئید مانند: ریزش ابرو، یبوست، افزایش وزن، خشکی پوست و دوره‌ها نامنظم قاعدگی در زنان می‌باشد.

۵

آسیب هورمونی

محدودیت در دریافت کالری و کاهش توده چربی می‌تواند باعث تاثیرات مخربی بر روی انسولین، لپتین، گرلین و دیگر هورمون‌ها شود و در همین راستا افزایش گرسنگی و افت سوخت و ساز بدن را تجربه خواهید کرد. این اتفاق به‌طور معمول در یک برنامه ۱۰ هفته‌ای کاهش وزن رخ و می‌تواند بیش از یک سال حتی پس از قطع رژیم غذایی بدن شما تحت تاثیر قرار دهد. رژیم غذایی باعث می‌شود سطوح دوپامین نیز کاهش و انگیزه‌های فرد کاهش یابد.

آیا در جستجوی حفظ تناسب اندام هستید؟ مربیان فیتنس پرو آماده راهنمایی شما هستند، با ورود به بخش مربی آنلاین بصورت مستقیم و رایگان از مشاوره با مربیان استفاده کنید؛ سپس با انتخاب یکی از مربیان، برنامه تمرین، تغذیه و مکمل اختصاصی خود را سفارش دهید و قدم به قدم با مربی آنلاین فیتنس پرو به تناسب اندام برسید.

برای مشاهده مطالب متنوع صفحه اینستاگرام فیتنس پرو را دنبال کنید

محاسبه‌گر