تفاوت تمرین با دمبل، هالتر و دستگاه در بدنسازی

همیشه این اختلاف بین بدنسازان و مربیان وجود دارد که تمرین با وزنه آزاد(دمبل و هالتر) باعث نتیجه بهتری میشود و در مقابل گروهی تمرین با دستگاه ها را ترجیح میدهند، در این مقاله با تفاوت تمرین با دمبل، هالتر و دستگاه در بدنسازی آشنا میشوید.

تمرین با دستگاه های استاندارد:

طبق پیشنهاد مربیان آگاه بهترین گزینه برای افراد مبتدی هست، زیرا دامنه ی حرکتی ایمن و نیز میزان وزنه ی کاربردی در حرکات معمول بسیار مناسب است.

تمرین دادن ماهیچه ها در دامنه ی حرکتی محدود و قابل اطمینان(تمرین با دستگاه)، موجب تقویت مناسب لیگامنتها و تاندونها در کنار افزایش حجم معقول عضلات خواهد شد.

افرادی با سابقه ی بالا هم میتوانند برای افزایش حجم عضلات و رکورد وزنه ها با کمال اطمینان از دستگاهها استفاده کنند.

تمرین با هالتر:

در مرحله ی بعدی برای افزایش توان اجرایی حرکات و تسلط بر نحوه ی اجرای حرکات استفاده از هالتر گزینه ی بسیار مطلوبی است.

باور عمومی بر این است که فقط کاربرد هالتر موجب افزایش حجم می شود و این شاید به سبب بکارگیری وزنه ای سنگین(سنگین تر از دمبل) و فشار بیشتر بر ماهیچه هاست.

هنگام بکارگیری هالتر، عضلات کناری و کمکی(که در حین حرکت وظیفه ی ایجاد تعادل را برعهده دارند) بسیار کمتر از تمرینات با دمبل است، پس بالطبع نیرویی که برای کنترل و ایجاد انقباض آن عضلات هدر برود، بصورت هدفمند، در انقباض قوی تر عضله ی هدف، موجب بکارگیری وزنه ی سنگینتر و درنتیجه حجم مطلوب تری خواهد شد.

تمرین با دمبل:

همیشه دمبلها در ایجاد تقارن دو طرف بدن و شکل دهی مناسب عضلات نسبت به سایر گزینه ها در اولویت قرار دارند، زیرا بایستی هر دو عضله ی جفتی، وزنه ای یکسان را جابجا نماید درصورتیکه دستگاه و هالتر ممکن است تقسیم فشار را بصورت غیر منصفانه انجام داده و عضله ی چپ و راست بدن را بصورت ضعیف تر و قوی تر و نا همگون رشد دهند.

مزیت های دستگاه:
  • فراگیری دامنه ی صحیح و کنترل شده ی حرکت
  • ایمنی
  • تقویت تاندونها
  • افزایش حجم عضلات
مزیت های هالتر:
  • بکارگیری وزنه ی بیشتر از بقیه موارد
  • افزایش حجم عضلات
  • افزایش نقص تقارن دوطرفه ی بدن
مزیت های دمبل:
  • شکل دهی بیشتر به عضلات
  • افزایش حجم عضلات
  • رفع نقص و تقارن
  • فراگیری اجرای صحیح حرکات
نویسندگان مهمان

این مطالب توسط نویسندگان مهمان نوشته شده است، در صورتی که در محتوای اشتباهی وجود دارد لطفا اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.