ویروس جدید کرونا در ایران تهدیدی جدی است؟

ویروس کرونا جدید در ایران تهدیدی جدی است؟

تقریبا پس از ۲ ماه از اولین فرد مبتلا به ویروس جدید کرونا در چین سرانجام این ویروس به ایران رسید. ویروس کرونا جدید که با نام COVID-19 شناخته می‌شود، روز گذشته ۲ نفر در قم به دلیل ابتلا به این ویروس جان باختند و مرگ این افراد موجب وحشت فراگیر در بین افراد جامعه گردیده است. آیا این ویروس تهدیدی جدی برای ایرانیان است؟

طبق اخبار منتشر شده بین ۲ الی ۱۴ روز زمان لازم است تا فرد نشانه‌های ابتلا به ویروس را مشاهده کند. پس اگر افراد جان باخته بطور میانگین ۷ روز از ابتلای آنها به این ویروس گذشته باشد، خانواده درجه اول و تمامی افرادی که با آنها در ارتباط بودند، خطر ابتلای آنان بسیار زیاد است.

چه افرادی بیشترین خطر ابتلا را دارند؟

کارکنان مراکز پزشکی، افراد مریض و افراد مسن خطر ابتلا بالاتری دارند. براساس گزارش جدید مرکز کنترل و پیشگیری چین، بیش از ۸۰ درصد افراد مبتلا به COVID-19 افراد میان سال هستند. بطورکلی افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. باید خود را بیشتر از دیگران برای مقابله با این ویروس آماده کنند.

علائم ویروس کرونا جدید

علائم شایع عفونت شامل:

  • علائم تنفسی
  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس و مشکلات تنفسی

در موارد شدیدتر عفونت می‌تواند باعث:

  • ذات الریه
  • سندرم حاد شدید تنفسی
  • نارسایی کلیه
  • مرگ

راه‌های انتقال

تحقیقات زیادی برای راه‌های انتشار ویروس جدید کرونا انجام نشده است. با این حال، اعتقاد بر این است که ویروس با استفاده از ترشحات دستگاه تنفسی منتقل می‌شود.

ویروس جدید کرونا از راه‌های زیر منتقل می‌شود:

  • سرفه و عطسه بدون پوشاندن دهان می‌تواند قطرات را در هوا پراکنده و ویروس را گسترش دهد.
  • لمس کردن و دست دادن با فرد مبتلا می‌تواند ویروس را از فردی به فرد دیگر منتقل کند.
  • لمس سطح یا وسیله که ویروس را دارا بوده و سپس دماغ، دهن یا چشم را با همان دست لمس شود.
  • در موارد نادر، ویروس از طریق تماس با مدفوع منتقل شود.

متاسفانه فصل سرماخوردگی هنوز در ایران فعال هست و همین موضوع سبب نگرانی بیشتر می‌شود. افراد جوان بدلیل حضور بیشتر در محیط‌های عمومی مثل مدرسه، دانشگاه، مترو و… احتمال ابتلا به سرماخوردگی بیشتری در آنان وجود دارد.

راه‌های مقابله

  • دست‌های خود را بصورت مرتب بشوید
  • رعایت فاصله اجتماعی
  • عدم لمس چشم، دهان و دماغ
  • مراقبت‌های پزشکی در صورت مشکلات تنفسی، سرفه و عطسه
  • عدم مصرف محصولات گوشتی خام و نپخته
  • استرس را برای پیشگیری از سرکوب سیستم ایمنی بدن کاهش دهید
  • خواب ۷ – ۹ ساعت شبانه
  • تمرین در فضای باز یا خانه
  • مصرف ویتامین و مینرال‌ها مثل: ویتامین C، ویتامین E، ویتامین A، ویتامین D، فولات/فولیک اسید، آهن، سلنیوم، زینک
  • تغذیه خوب و وجود مواد غذایی مثل: مرکبات، فلفل دلمه‌ای قرمز، بروکلی، اسفناج و سیر به افزایش سیستم ایمنی کمک می‌کنند

چگونه میزان مبتلایان در ایران کنترل می‌شود؟

تقریبا این مدت تمامی رسانه‌ها در مورد رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک فیلتردار، شستن دست‌ها پیش از هر وعده غذایی و استفاده از ضد عفونی کننده دست حاوی الکل را توصیه کرده‌اند. اما در مورد باشگاه‌های ورزشی هیچ توصیه‌ای نشده است. با توجه به اخباری که داریم برخی استان‌ها درگیر این ویروس هستند و هنوز رسیدن ویروس به دیگر استان‌ها زمان باقی‌مانده است.

قرنطینه افراد نزدیک مبتلایان و سپس شهرها شاید مهم‌ترین رویکرد برای مقابله با این ویروس باشد.

افرادی که نشانه‌های سرماخوردگی دارند در خانه بمانند

با این حال اولین موضوعی که باید مدیران مراکز ورزشی و شرکت‌ها باید به آن توجه کنند، نشانه‌ها سرماخوردگی افراد است. لطفا افرادی که نشانه‌های سرماخوردگی دارند خودشون به محیط‌های شلوغ نروند تا نشانه‌های بیماری کاملا از بین برود. همچنین مدیران مراکز ورزشی و شرکت‌ها از حضور افراد با نشانه‌های سرماخوردگی جلوگیری کنند.

نظافت محیط‌های عمومی و بهداشت فردی

متاسفانه در ایران کم اهمیت‌ترین کار نظافت محیط‌های عمومی مخصوصا مراکز ورزشی است. البته مقصر خود ما هستیم. افراد خیس عرق با بوی تند عرق، بدون حتی یک حوله وارد باشگاه‌های ورزشی می‌شوند و بدون رعایت بهداشت تمامی دستگاه‌ها را خیس عرق می‌کنند. شاید بدترین صحنه بر روی آینه‌هاست که تف دهان را بر روی آن می‌بینیم. همچنین مراکز ورزشی دیر به دیر نظافت انجام و حتی بعید بدونم سالی ۱ بار وزنه‌ها و دستگاه‌ها را با ضد عفونی کننده پاک کنند.

کاری که در خارج کشور بصورت معمول وجود داشته و دو طرف به این مسئله توجه بسیار ویژه‌ای دارند.

اقداماتی که باید در مراکز ورزشی انجام دهید

  • تمیز کردن مداوم تجهیزات مراکز ورزشی
  • عدم اجازه تمرین به افراد بیمار
  • شستن دست‌ها پیش از خوردن وعده غذایی در باشگاه
  • دست نزدن به چشم، دماغ و دهن در طول تمرین
  • استفاده از حوله مناسب برای تمرین
  • در صورت عطسه جلوی دهان و دماغ خود را بگیرید
  • رعایت فاصله در زمان تمرین با دیگر ورزشکاران
  • استفاده از ضد عفونی کننده‌های حاوی الکل دست
  • استحمام پس از تمرین
  • جعبه کمک‌های اولیه(در اغلب باشگاه‌ها حتی چسب زخم هم وجود ندارد!)

آیا باید منتظر شیوع گسترده در ایران باشیم؟

برای پاسخ به این سوال کمی زود است، در حال حاضر تعداد افرادی مبتلا و جان باخته کم است. با رعایت تمامی افراد جامعه می‌توان این ویروس را کنترل کرد.

صفحه اینستاگرام فیتنس پرو را دنبال کنید

محاسبه‌گر