چرا بیشتر مولتی ویتامین ها اثر بخش نیستند

چرا بیشتر مولتی ویتامین ها اثر بخش نیستند

آیا مولتی ویتامین شما نتیجه مورد انتظارتان را برآورده نمی‌کند؟ در این مقاله با چهار دلیلی که اغلب مولتی ویتامین‌ها اثر بخشی ندارند آشنا خواهید شد.

مولتی ویتامین ها برای تمامی افرادی که تمرین می‌کنند، مهم هستند؛ زیرا ویتامین ها و مینرال ها در بسیاری از فعالیت‌های بدن از تولید انرژی تا رشد عضلات نقش دارند.

متاسفانه، بسیاری از مولتی ویتامین‌های موجود در بازار ارزش مصرف ندارند زیرا به اندازه لازم اثر بخش نیستند. در این مقاله به ۴ علت عدم اثربخشی کافی مولتی ویتامین ها خواهیم پرداخت؛ تا در هنگام انتخاب مولتی ویتامین، بهترین را بخرید.

۱

تناقض مواد اولیه

بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی برای جذب با یکدیگر رقابت می‌کنند، یا غلظت مربوط به آنها در خون بر جذب سایر ریز مغذی‌های مصرف شده تاثیر می‌گذارد.

باور کنید یا نکنید، کلسیم یکی از مینرال‌هاییست که نمی‌خواهید در مولتی ویتامین باشد. درسته دریافت کلسیم ضروری است، اما مانع از جذب روی، آهن و منگنز می‌شود.

دیگر مشکل زینک(روی) است. زیرا می‌تواند در جذب اسیدهای آمینه و آهن اختلال ایجاد کند. از آنجا که شما بطور ایده‌آل مولتی ویتامین را با وعده‌های غذایی مصرف می‌کنید، درحالی‌که بدن در حال دریافت پروتئین و اسیدهای آمینه است، شما نمی‌خواهید که زینک(روی) در جذب آن اسیدهای آمینه دخالت کند.

سومین ماده‌ای که در مولتی ویتامین خود نمی‌خواهید، منیزیم است. این ماده معدنی می‌تواند در جذب کلسیم تداخل داشته باشد، به همین دلیل کلسیم و منیزیم را بصورت جداگانه از مولتی ویتامین مصرف کنید.

۲

عناصر فراموش شده یا دوز پایین

بسیاری از مولتی ویتامین‌ها از ویتامین‌ها و مواد معدنی بحرانی در فرمول خود محروم هستند. اولی ویتامین K است. این ویتامین مهم برای پشتیبانی از عملکردهای بیشماری در بدن، مانند: تنظیم لخته شدن خون، بازسازی و ساختن استخوان‌های سالم، حساسیت به انسولین و سطح قند خون تاثیر می‌گذارد.

دیگر ماده بحرانی ید است، که به عملکرد مناسب تیروئید کمک می‌کند. سومین ماده مس است، که برای عملکردهای بیشماری در بدن، یعنی تولید گلبول‌های قرمز و متابولیسم چربی مهم است.

ویتامین‌های گروه B، ویتامین‌های حیاتی برای هر ورزشکار هستند، زیرا باعث سالم ماندن سلول‌های اعصاب و خونی می‌شوند. با این حال، آنها اغلب در فرمول‌های مولتی ویتامین فراموش یا با دوز پایین وجود دارند.

۳

فرم اشتباه

شما بعضی ویتامین‌ها و مواد معدنی را به اشکال خاص می‌خواهید. برای مثال: بیشتر مولتی ویتامین‌ها حتی حاوی کروم نیستند؛ و اگر داشته باشند، اغلب کلرید کروم که فرم قابل جذب ضعیف است. فرم بسیار بهتر پیکولینات کروم است. به دنبال این نام بر روی لیبل مولتی ویتامین باشید.

دومین ماده که باید از وجود فرم خاصی از آن در مولتی ویتامین مطمئن باشید، ویتامین A است. اطمینان حاصل کنید که مولتی ویتامین شما با همه ترانس‌های بتا کاروتن؛ که فرم پرو ویتامین A است[از احتمال مسمویت بالقوه جلوگیری و فقط مقدار ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین می‌کند]. دیگر فرم‌ها؛ که با نام از پیش تشکیل شده ویتامین A شناخته می‌شوند(رتینیل استات یا رتینیل پالمیتات)، می‌توانند در دوزهای بالا سمی باشند.

ویتامین K سومین ویتامینی است، که بطور معمول در اکثر مولتی ویتامین‌ها ضعیف می‌باشد. در مورد K هنوز بحث علمی زیادی در مورد این ویتامین وجود دارد، که آیا فرم K1(Phylloquinone) یا K2(Menaquinone) موثرتر است. بنابراین بدنبال مولتی ویتامینی باشید که هر دو را با نسبت ۱:۸ K1 به K2 را داشته باشند(به عنوان مثال ۵ میلی‌گرم K1 و ۴۵ میلی‌گرم K2 در روز).

۴

جذب ضعیف

بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی به شکل مکمل توسط بدن جذب ضعیفی دارند، بنابراین خوردن انواع غذاهای سالم حاوی منابع طبیعی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. با توجه به مولتی ویتامین‌ها؛ خبر خوب این است که با استفاده از تعدادی ترفند که باعث افزایش فراهمی زیستی می‌شوند، جذب مواد تشکیل دهنده را افزایش دهید.

برای مثال بدنبال یک مولتی ویتامین شامل دوزهای بالای ادویه مانند پیپرین، کپسایسین یا زنجبیل باشید. پیپرین عصاره فلفل سیاه است که موجب افزایش جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی بی شمار، به ویژه ویتامین‌های گروه B، بتاکاروتن و سلنیوم می‌شود.

راه‌های دیگر برای افزایش جذب، مصرف یک مولتی ویتامین که بسیار محلول در آب است. یک مولتی ویتامین که میکروکپسوله فعال با سیستم تحویل معتبر دارد، یا ویتامین‌های محلول در آب را با معده خالی دریافت و ویتامین‌های محلول در چربی مانند A، E، D، K را با وعده غذایی میل کنید.

صفحه اینستاگرام فیتنس پرو را دنبال کنید

محاسبه‌گر