یک قدم جلوتر از گذشته خود با محاسبه‌گرهای فیتنس پرو ورود به محاسبه‌گر

آشنایی با تمام آمینو اسیدها

آمینو اسیدها را میتوان به دو دسته ضروری و غیر ضروری تقسیم نمود در کل دوازده آمینو اسید برای ورزشکاران ضروری و لازم است.

ایزولوسین:

به عنوان پیش ماده برای گلوتامین استفاده میشود و ایزو لوسین به عنوان سوخت ماهیچه در هنگام تمرین مصرف آنابولیسم و آنتی کاتابولیسم را افزایش میدهد و باعث رشد بیشتر سلولهای ماهیچه ای میشود.

لوسین:

مصرف این آمینو اسید در دوران حفظ حجم باعث میشود، تا کمترین مقدار حجم را از دست دهید. در کل میتوان به جای مصرف مقادیر بالای این آمینو اسید برای حفظ حجم و اثرات آنتی کاتابولیک از مکمل استفاده نمود.

لیزین:

این آمینو اسید نقش انتقال اسیدهای چرب به سلولهای ماهیچه ای را ایفا میکندو به عنوان منابع انرژی در نظر گرفته میشوند و برای تشکیل کارنیتین استفاده میشود.

میتونین:

این آمینو اسید در تخم مرغ، ماست، ماهی و دیگر مواد پروتئینی یافت میشود و خود نقش آنتی اکسیدانی دارد و این آمینو اسید یکی از سه آمینو اسید تشکیل دهنده کراتین میباشد.

فنیل آلانین:

این آمینو اسید علاوه بر این که در مواد پروتئینی یافت میشوند در عدس و برخی تخم میوه ها یافت میشوند این آمینو اسید هم برای کم کردن اشتها و هم به عنوان تسکین درد در بدن عمل میکند.

ترئونین:

کمبود این آمینو اسید باعث میشود تا بعضی از ترکیب های پروتئینی در بدن ساخته نشود و این آمینو اسید تخم مرغ و لبنیات موجود است.

تریپتوفان:

این آمینو اسید باعث ایجاد حالت ایجاد خواب آلودگی در اشخاص میشود و به عنوان یک پیش ماده برای سروتونین در عصبها عمل میکند و باعث حالت خواب آلودگی میشود. این آمینو اسید بیشتر در ترکیبات کربوهیدرات یافت میشود تا ترکیبات پروتئینی مانند موز و تخم آفتاب گردان و در جایی نیز خواندم که این آمینو اسید در شیر نیز یافت میشود و شاید همین آمینو اسید باشد که وقتی شیر مینوشیم باعث ایجاد آرامش میشود و پیشنهاد میشود که قبل از خواب حتما یک لیوان شیر بنوشید. حتی این آمینو اسید میتواند باعث کاهش اشتها نیز شود.

والین:

یکی دیگر از BCAA ها میباشد یا زنجیره شاخه دار در کل ترکیبات BCAA 33% از پروتئینی که در ساختار عضلات بکار میرود را شامل میشوند (BCAA شامل ایزولوسین + والین + لوسین و شامل یکسری گروه متیلی که به هم پیوسته هستند و به زنجیره شاخه دار معروف هستند) والین به نوعی پیش ماده برای آمینو اسیدهای آلانین و گلوتامین نیز میباشد. آمینو اسیدهای زنجیره شاخه دار به عنوان سوخت عضلات در موقع تمرین محسوب میشوند. این بدین معنی است که میتوانند به نوعی آنتی کاتابولیسم نیز باشند. در ضمن آمینو اسیدهای زنجیره شاخه دار یا BCAA در پروتئین آب پنیر سازی به مقدار کافی یافت میشوند.

گلوتامین:

یک آمینو اسید که برای حفظ عضلات ضروری است زیرا از پدیده کاتوبولیسم جلوگیری مینماید. بدون گلوتامین سیستم دفاعی بدن خوب کار نمیکند و باعث تجزیه شدن دستگاه عضلانی میشود و در ضمن این آمینو اسید ارزشمند باعث دفع آمونیاک از مغز میشود. از خیلی از ورزشکاران حرفه ای اگر بپرسید میگویند ما گلوتامین را در تمام طول سال استفاده میکنیم و در برنامه غذایی ما جایگاه ویژه ای دارد. روزانه ۱۰ الی ۳۰ گرم از این آمینو اسید باعث بهبود عملکرد ورزشی ما میشود.

تورین:

این آمینو اسید به فراوانی در بافت ماهیچه ای یافت میشود. تورین مانند انسولین عملکرده و به نوعی مقلد و تقلید کننده انسولین است و به خاطر همین مطلب بعضی از کراتینها عملکرد بهتری دارند. مانند کراتین فسفاژن HP که در ساختار خود تورین را دارد و باعث حجیم تر شدن سلولهای عضلانی میشود. این آمینو اسید باعث کاهش تجزیه پروتئین میشود و در در نگهداری حجم بسیار مفید است. بهترین زمان مصرف تورین دقیقا پس از پایان تمرین است.

آلانین:

آلانین به مانند گلوتامین عمل میکند و باعث افزایش حجم سلولها میشود و باعث پایداری قند خون تحت شرایطی میشود و برای این کار از گلوکز کمک میگیرد و مصرف آن نیز بعد از تمرین بسیار مفید خواهد بود به میزان ۱ الی ۲ گرم بلافاصله بعد از تمرین.

آرژنین:

این آمینو اسید باعث میشود تا ترشح هورمن رشد زیاد شود و یکی از بهترین زمانه برای مصرف این مکمل قبل از خواب است زیرا هورمون رشد در شب در هنگامی که ما خواب هستیم ترشح میشود و به خاطر همین است که خواب کافی در طول شب برای بدن سازان بسیار ضروری است

→ مطلب قبلی

۲۰ ماده غذایی دشمن دیابت

مطلب بعدی ←

آب جعفری برای چروک پوست صورت

در مورد سالار محسنی

در بیست و سومین سال زندگیم هستم و لیسانس تربیت بدنی دارم، علاقه بسیار زیادی که از نوجوانی به بدنسازی داشتم باعث شد سال 90 و 91 در مسابقات 70 کیلوگرم تهران و کرج نفر اول بشم و مقام اول کشوری و سوم انتخاب جهانی در شهر مشهد مقدس را بگیرم. و همچنین سال 92 در تیم ملی wbff ایران در دسته +75 کیلوگرم حضور پیدا کنم. در حال حاضر مربیگری درجه 2 و 3 و داوری درجه 3، مربی و داور بین المللی ifbb و همچنین مربیگری بدنسازی ورزش های رزمی و کشتی را دارم و خارج از دنیای ورزش یک معمار هستم.

دیدگاه شما درباره ی این مطلب چیست؟