آیا میدانستید نوشیدن آب وزن بدن را کاهش میدهد

نوشیدن آب برای حفظ تعادل مایعات بدن یکی از توصیه‌های بهداشتی‌ است. اما ماه گذشته گروهی از پژوهشگران با انتشار نتایج یک مطالعه جدید از نوشیدن آب بعنوان راهی برای کاهش کالری‌های دریافتی از مواد غذایی نام برده‌اند.

نوشیدن یک تا سه فنجان آب در روز

پژوهشگران دانشگاه ایلینوی در گزارش خود که در نشریه انجمن تغذیه بریتانیا منتشر شده می‌نویسند نوشیدن یک تا سه فنجان آب در روز باعث می‌شود جذب چیزی بین ۶۸ تا ۲۰۵ کالری انرژی در روز کاهش یابد. علاوه بر این، با نوشیدن همین مقدار آب بین ۷۸ تا ۲۳۲ گرم نمک نیز از بدن دفع خواهد شد.
بررسی وضعیت زیستی بیش از ۱۸ هزار فرد بالغ در امریکا نشان داده این افراد با نوشیدن یک تا سه فنجان آب توانسته‌اند یک درصد از جذب روزانه کالری، چربی‌های اشباع شده، قند، سدیم و کلسترول خون خود را کاهش دهند. مقدار کاهش قند خون در این افراد بین ۵ تا ۱۸ گرم و کاهش کلسترول آن‌ها بین ۷ تا ۲۱ گرم در روز بوده است.
یک مطالعه همزمان نشان داده از جنبه غذایی آنچه بطور عمده بعنوان غذای روزانه در کشوری نظیر امریکا خورده می‌شود فاقد مواد مغذی کافی‌ست اما در عوض حاوی مقادیر زیادی شکر، سدیم، چربی و کلسترول است. بنابراین مصرف کنندگان امریکایی دچار تعادل دریافت و مصرف انرژی نیستند. بررسی نوشیدنی‌های مصرف شده توسط بیش از ۲۲ هزار امریکایی نیز نشان داده شیرین کننده‌ها، قهوه و سایر نوشابه‌های انرژی‌زا بخش بزرگی از بازار مصرفی را به خود اختصاص داده‌اند و مصرف کنندگان بطور روزانه با مازاد کالری دریافتی روبرو هستند که اولین عارضه آن افزایش وزن در بزرگسالان است.

نوشیدن ۴٫۲ فنجان آب در روز

شرکت کنندگان در مطالعه که در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ انجام شده بود بطور متوسط روزانه ۴٫۲ فنجان آب می‌نوشیدند که این مقدار آب نزدیک به ۳۰ درصد آبی بود که از طرق مختلف به بدن آن‌ها می‌رسید. میزان کالری دریافتی آن‌ها نیز در مجموع به ۲۱۵۷ کالری می‌رسید که ۱۲۵ کالری آن مربوط به نوشیدنی‌های حاوی شکر و ۴۳۲ کالری نیز از مواد غذایی تفننی نظیر دسرها و نان شیرینی‌ها تامین می‌شد. دسرها و شیرینی‌ها بصورت کلی در گروه غذاهای فاقد مواد مغذی و با کالری زیاد دسته‌بندی می‌شوند و نیاز به دفع کالری‌های اضافی آن‌ها ضروری‌ست. نوشیدن آب به کاهش کالری همین نوع غذاها کمک می‌کند.

مطالعات قبلی نیز به نوشیدن آب بعنوان راهی برای کاهش وزن و چاقی اشاره کرده‌اند. بعنوان مثال پژوهشگران موسسه تحقیقات بیمارستان آکلند کالیفرنیا با هدایت مطالعه‌ای نشان دادند زنانی که دچار اضافه وزن هستند بدون نیاز به مواظبت غذایی یا فعالیت ورزشی و فقط با نوشیدن آب می‌توانند وزن اضافی خود را کاهش دهند. یک دهه پیش پژوهشگران مراکز نظارت و پیشگیری بیماری‌ها در آتلانتا با انتشار گزارشی اعلام کردند که بین ۳۰ تا ۵۹ درصد افراد دچار اضافه وزن با نوشیدن آب بخش بزرگی از وزن خود را کاهش داده‌اند.

ده دقیقه پس از نوشیدن آب

گزارش‌های علمی نشان می‌دهند ده دقیقه پس از نوشیدن آب مصرف انرژی در بدن به میزان ۲۴ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد و این افزایش سوخت و ساز به مدت یک ساعت در بدن فرد ادامه پیدا می‌کند. مطالعه پژوهشگران سوئیسی نیز تایید می‌کند که سوخت و ساز در بدن کودکان پس از نوشیدن آب خنک تا ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت.
اما نکته قابل توجه در گزارش جدید این است که در آزمایش شوندگان با ملیت‌های مختلف میزان کاهش انرژی و چربی به دلیل نوشیدن آب یکسان بوده و در نتیجه می‌توان گفت اثر آب بر تغییر شرایط شیمیایی بدن در همه افراد یکسان است.

محاسبه‌گر