یک قدم جلوتر از گذشته خود با محاسبه‌گرهای فیتنس پرو ورود به محاسبه‌گر

راه های مبارزه با التهاب های ورزشی

ایجاد التهاب اولین واکنش بدن به یک آسیب دیدگی یا عفونت میباشد. التهابات حاد یک بخش نرمال از زندگی محسوب میشوند. مزایای یک ناراحتی و ایجاد ورم موقتی در یک ناحیه از بدن این است که التهاب این اجازه را به سلولهای ایمنی بدن خواهد داد تا به سرعت در محلی که به آنها برای نابودی میکرو ارگانیزم‌ها نیاز است تجمع کنند و فرایند بهبودی را شروع کنند.

التهابی که به واسطه انجام یک تمرین سخت ایجاد میشود خوب میباشد. واکنش بدن به ایجاد یک التهاب حاد در این حالت کاملا نرمال و عادی میباشد و این موضوع میتواند شامل بهبودی زخم‌ها تا رشد عضلات شود. اما اگر این التهاب بسیار شدید شود از حالت نرمال خود خارج شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

التهاب بسیار شدید

التهابات بسیار شدید مایل به عمل به شکل سیستماتیک هستند و میتوانند منجر به سفتی مفاصل و ایجاد درد در عضلات شوند. در خطرنا ک‌ترین حالت این التهابات میتوانند باعث ایجاد بیماری قلبی و مقاومت سلولها به جذب انسولین شوند. شدیدترین بیماری‌های تخریبی و حتی سرطان منشا آنها معمولا از التهابات شدید میباشد. خلاصه کلام این است که التهابات شدید به معنی از دست دادن عملکرد و احتمالا آسیب‌های سلامتی جدی‌تری می‌باشد.

١٠ نکته برای کنترل التهاب

١

تعادل در اسید های چرب ضروری

از مصرف هر گونه روغن پخت و پز که از ذرت، آفتابگردان و دیگر روغ نهای حاوی مقادیر بالای امگا ۶ اجتناب کنید.

٢

ماهی‌های آب های سرد یا مکمل روغن ماهی

سالمون غیر پرورشی، ساردین و شاه ماهی منابع بسیار عالی هستند و همچنین دارای کمترین سطح جیوه در خود میباشند. اگر همچنان از مصرف جیوه در ماهی ترس دارید میتوانید با مصرف مواد غذایی حاوی سلنیوم تاثیر سمی آن را از بین ببرید.

٣

محدود کردن مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده

شکر تصفیه شده باعث افزایش سطح انسولین میشود که امر فاجعه باری نمی‌باشد اما مصرف مداوم آن میتواند باعث افزایش التهاب در بدن شود.

۴

اگر اضافه وزن دارید وزن خود را کاهش دهید

سلو لهای چربی (IL-6) و (TNFα) و دیگر سایتوکای نهای التهابی را تولید می‌کنند. پس هرچه چاق‌تر شوید بیشتر از آنها تولید خواهید کرد و بدن شما بیشتر در حالت ملتهب خواهد ماند.

۵

ماساژ

انجام دادن ماساژ یک راه بسیار عالی برای رهایی از التهابات می‌باشد.

۶

ادویه‌جات

افزودن ادویه جاتی نظیر کورکومین، زنجبیل و مرزنجوش، مصرف کورکومین ضروری می‌باشد. در مورد کارایی و اثر گذاری آن بیش از ٢٠٠٠ تحقیق صورت گرفته است و خواص آن را پشتیبانی می‌کنند. کورکومین باعث سرکوب (interleukin-6) و همچنین بسیاری دیگر از ترکیبات افزایش دهنده التهاب میشود.

٧

از مصرف چربی های ترانس اجتناب کنید.

٨

مصرف الکل را محدود یا متوقف کنید

اگر میتوانید مصرف الکل را کاملا متوقف کنید و در غیر این صورت سعی کنید میزان مصرف آن را به شدت کاهش دهید. اگر معنی محدودیت از دید شما تنها عدم مصرف در چند روز از هفته می‌باشد پس مطمئنا به مشکل
خواهید خورد. همچنین در مصرف کافئین نیز هوشیار باشید و بیش از حد مصرف نکنید.

٩

مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات

مصرف سبزیجات و میو هها باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان بدن خواهد شد.

١٠

مصرف مکمل‌های آنتی اکسیدانی و ویتامین‌ها

اگر در طول روز نمیتوانید به میزان کافی از مواد غذایی مصرف کنید یا از برخی مواد غذایی خوشتان نمی‌آید میتوانید از مکمل‌ها استفاده کنید. مصرف مکمل اسیدهای چرب ضروری امگا ٣ (EPA/DHA) و گاما لینولنیک اسید(GLA)
توصیه‌های برتر هستند اما شاید بخواهید مصرف ویتامین آ، ویتامین ث، ویتامین ای و ویتامین دی را نیز مد نظر قرار دهید. در آخر نیز میتوانید از منیزیوم، سلنیوم و روی بهره لازم را ببرید.

→ مطلب قبلی

نقاط ضعف بدن را به نقاط قوت تبدیل کنید

مطلب بعدی ←

برترین لبنیات که باید بدنسازان مصرف کنند

در مورد سالار محسنی

در بیست و سومین سال زندگیم هستم و لیسانس تربیت بدنی دارم، علاقه بسیار زیادی که از نوجوانی به بدنسازی داشتم باعث شد سال 90 و 91 در مسابقات 70 کیلوگرم تهران و کرج نفر اول بشم و مقام اول کشوری و سوم انتخاب جهانی در شهر مشهد مقدس را بگیرم. و همچنین سال 92 در تیم ملی wbff ایران در دسته +75 کیلوگرم حضور پیدا کنم. در حال حاضر مربیگری درجه 2 و 3 و داوری درجه 3، مربی و داور بین المللی ifbb و همچنین مربیگری بدنسازی ورزش های رزمی و کشتی را دارم و خارج از دنیای ورزش یک معمار هستم.

دیدگاه شما درباره ی این مطلب چیست؟

عضو کانال تلگرام فیتنس پرو شوید. کلیک کن!