خواص و زمان مصرف آبمیوه ها

بیشتر مردم نمی دانند که زمان مناسب برای نوشیدن آبمیوه چه وقت است؛ صبح، هنگام بیداری از خواب یا شب ها، قبل از ‏خواب‎.

در این میان برخی نیز می گویند بهترین زمان برای نوشیدن آبمیوه بعد از اتمام کار روزانه و بازگشت به خانه است. با کمی ‏آگاهی از عملکرد بدن و ارگان های آن در طول ۲۴ ساعت شبانه روز، می توان به زمان مناسب نوشیدن آبمیوه پی برد‎.

بهترین و مفیدترین آبمیوه ها:‏

آب پرتقال: پرتقال حاوی ویتامین سی، پتاسیم و فولیک اسید میباشد، ویتامین سی برای تولید کلاژن لازم و ضروری است. همچنین آب پرتقال برای دفع سنگ کلیه خوب است.

آب انبه: انبه از منابع بسیار عالی بتاکاروتن محسوب می شود؛ بنابراین کسانی که دچار کمبود ویتامین‎ A ‎هستند، و زود به ‏زود سرما می خورند، بهتر است آب این میوه را میل کنند‎.

آب سیب: آنتی اکسیدان موجود در آب سیب به نام « کوئرستین» باعث کاهش کلسترول خون و کاهش ابتلا به بیماری های ‏قلبی و سکته می شود؛ بنابراین بیماران قلبی و افرادی که در میان سایر افراد خانواده شان سابقه بیماری قلبی وجود دارد، ‏بهتر است آب سیب بنوشند‎.

آب هندوانه: آب هندوانه سرشار از لیکوپن است. لیکوپن نوعی آنتی اکسیدان می باشد که از بروز سرطان پروستات در ‏آقایان جلوگیری می کند‎.

آب آناناس: آناناس سرشار از ویتامین‎ C ‎است. این میوه آنزیمی به نام‎» ‎بروملین» دارد که باعث می شود زخم ها و کبودی ‏ها سریع تر بهبود یابند‎.

آب انگور: آب انگور سرشار از پتاسیم است و مصرف آن باعث تنظیم فشارخونمی شود. ‎

زمان استفاده :‏

صبح: صبح زود بهترین زمان برای نوشیدن آبمیوه است؛ به خصوص اگر از آب سیب، گلابی و یا انگوز استفاده کنید، چرا ‏که باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش، جذب مواد مغذی و شادابی یم شود. شیرینی و طعم دلچسب آبمیوه ها به شما ‏سرزندگی می دهد و این احساس در طول روز با شما خواهد بود‎. ‎

قبل از هر وعده غذایی: توصیه می شود که قبل از وعده های غذایی از آبمیوه ها و سبزیجاتی مثل پرتقال، گوجه فرنگی، ‏استفاده نکنید، زیرا آنها حاوی مواد تند و تیزی هستند که با اسید معده ترکیب شده، روی دیواره معده فشار می آورند و باعث ‏معده درد می شوند. پرتقال اسید زیادی دارد و اگر با معده خالی مصرف شود، باعث استفراغ و مشکلاتی از قبیل ریفلاکس ‏معده می گرد.

بعد از هر وعده غذایی: اگر می خواهید بعد از وعده های غذایی خود آبمیوه بنوشید، بهتر است از انبه، آناناس و پرتقال ‏استفاده کنید، زیرا آناناس سرشار از پروتئاز است که به هضم پروتئین کمک می کند و موجب بهبود فرآیند گوارش می شود. ‏آنزیم انبه به گوارش پروتئین گوشت کمک و از زخم معده جلوگیری می کند. آب پرتقال باعث افزایش آنزیم های گوارش ‏معده می شود و گوارش چربی ها را نیز تسریع می کند. ‎

شب: نوشیدن آبمیوه بعد از شام اصلاً توصیه نمی شود، چرا که معده در حال استراحت است. در ضمن قند موجود در ‏آبمیوه ها بالا است و باعث جذب کالری بیشتر و در نتیجه چاقی می شود. از طرفی، فیبر بالای موجود در آبمیوه ها باعث ‏پر شدن معده و روده شده و گوارش شبانه را کندتر می کند و خواب را بر هم می زند‎.

محاسبه‌گر