با خواص عدس آشنا شوید

ﻋﺪﺱ ﺣﺎﻭﯼ ﻣﻘﺎﺩﯾﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ (۲۶ ﺩﺭﺻﺪ‏)، ﺍﺳﯿﺪﻓﻮﻟﯿﻚ ﻭ ﻓﯿﺒﺮﻫﺎﯼ ﻣﺤﻠﻮﻝ ﻭ ﻧﺎﻣﺤﻠﻮﻝ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺍﺳﺖ.

ﺍﺯ ﻭﯾﺘﺎﻣﯿﻦﻫﺎﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﻋﺪﺱ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻭﯾﺘﺎﻣﯿﻦﻫﺎﯼ C ﻭ B ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩ ﻓﯿﺒﺮ ﻣﺤﻠﻮﻝ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﻋﺪﺱ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻛﻠﺴﺘﺮﻭﻝ ﺑﺎﻋﺚ ﻛﺎﻫﺶ ﺳﻄﺢ ﻛﻠﺴﺘﺮﻭﻝ ﺧﻮﻥ ﻣﯽﺷﻮﺩ.

ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﯾﻦﻓﯿﺒﺮ ﻣﻮﺟﺐ ﻛﺎﻫﺶ ﻫﻀﻢ ﻭ ﺟﺬﺏ ﻛﺮﺑﻮﻫﯿﺪﺭﺍﺕﻫﺎ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺍﺯﺗﻐﯿﯿﺮﺍﺕ ﺳﻄﺢ ﻗﻨﺪ ﺧﻮﻥ ﺩﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺩﯾﺎﺑﺖ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﻣﯽﻛﻨﺪ ﻋﺪﺱ ﺑﻪ ﺟﻠﻮ ﺭﺍﻧﺪﻥ ﻏﺬﺍ ﺩﺭ ﻟﻮﻟﻪ ﮔﻮﺍﺭﺵ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﯽﺑﺨﺸﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺍﺯ ﯾﺒﻮﺳﺖ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﻣﯽﻛﻨﺪ.

ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻓﯿﺒﺮﻫﺎﯼ ﻧﺎﻣﺤﻠﻮﻝ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﻋﺪﺱﻗﺎﺑﻞ ﻫﻀﻢ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺍﺯ ﺑﺪﻥ ﺩﻓﻊ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﻛﺎﻟﺮﯼ ﺍﻧﺪﻛﯽﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺪﻥ ﻣﯽﺭﺳﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻋﯿﻦ ﺣﺎﻝ ﻗﺴﻤﺘﯽ ﺍﺯ ﺣﺠﻢ ﻏﺬﺍﯼ ﺭﮊﯾﻤﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ ،ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺍﯾﻦ ﻏﺬﺍﯼ ﺭﮊﯾﻤﯽ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﻛﻪﻗﺼﺪ ﻻﻏﺮ ﺷﺪﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽﺭﻭﺩ.

ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﻛﻪ ﻗﺼﺪ ﻻﻏﺮ ﺷﺪﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ ﺑﺎﻻ، ﻋﺪﺱ ﺭﺍ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦﮔﻮﺷﺖ ﻗﺮﻣﺰ ﻛﻨﻨﺪ.

ﺑﻌﻼﻭﻩ ﻋﺪﺱ ﻏﺬﺍﯼ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯﺭﮊﯾﻢﻫﺎﯼ ﮔﯿﺎﻫﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽﻛﻨﻨﺪ.

ﻫﺮ ﭘﯿﻤﺎﻧﻪ ﻋﺪﺱ‏(۱۹۸ ﮔﺮﻡ‏) ﭘﺨﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻧﻤﻚ ﺣﺎﻭﯼ ۲۳۰ ﻛﺎﻟﺮﯼ، ۱۶ ﮔﺮﻡﻓﯿﺒﺮ ﻭ ۱۸ ﮔﺮﻡ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ ﺍﺳﺖ.

ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﯾﻦ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻋﺪﺱ ﺣﺎﻭﯼ ۳۷ ﺩﺭﺻﺪ ﺁﻫﻦﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻏﻨﯽﺷﺪﻥ ﺫﺧﺎﯾﺮ ﺁﻫﻦ ﺑﺪﻥ ﻛﻤﻚ ﻣﯽﻛﻨﺪ.

ﻣﺰﯾﺖ ﺁﻫﻦ ﻋﺪﺱ ﻧﺴﺒﺖﺑﻪ ﺁﻫﻦ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﮔﻮﺷﺖ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﻧﯿﺴﺘﯿﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺁﻫﻦ، ﭼﺮﺑﯽ ﻭﻛﺎﻟﺮﯼ ﺑﺎﻻﯾﯽ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻛﻨﯿﺪ.

ﺁﻫﻦ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻫﻤﻮﮔﻠﻮﺑﯿﻦ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﻘﻞ ﻭ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺍﻛﺴﯿﮋﻥ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺷﺮﻛﺖ ﻣﯽﻛﻨﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺟﺰﺀ ﻛﻠﯿﺪﯼ ﺁﻧﺰﯾﻢﻫﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﻭ ﺳﻮﺧﺖ ﻭ ﺳﺎﺯ ﻧﻘﺶ ﺩﺍﺭﻧﺪ.

ﻋﺪﺱ ﭘﺨﺘﻪ ﻧﺸﺪﻩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﺎﯼ ﺧﺸﻚ، ﺧﻨﻚ ﻭ ﺗﺎﺭﯾﻚ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﯿﺪ ﺗﺎ۱۲ ﻣﺎﻩ ﻗﺎﺑﻞ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﺍﺳﺖ.
ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻋﺪﺱ ﺯﻣﺎﻥ ﻃﺒﺦﻣﺘﻔﺎﻭﺗﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﻧﻜﻨﯿﺪ.

ﻋﺪﺱ ﭘﺨﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺗﺎ ۳ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﻇﺮﻑ ﺩﺭ ﺑﺴﺘﻪ ﺩﺭ ﯾﺨﭽﺎﻝ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﻛﺮﺩ.

محاسبه‌گر