آنتی اکسیدان چیست و چه نقشی در بدن دارد؟

شاید سوالی که خیلی از افراد نمیدانند این است که آنتی اکسیدان چیست و چه نقشی در بدن دارد؟ آنتی اکسیدان ها مواد مغذی در غذاها هستند که می‌توانند از تخریب بدن جلوگیری کنند، آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند؛ در واقع آنتی اکسیدان ها باعث خنثی کردن رادیکال‌های آزاد می‌گردند.

لوتئین و زیگزانتین از مواد آنتی اکسیدانی هستند که در تخم مرغ وجود دارند. این مواد آنتی اکسیدان باعث جلوگیری از بروز آب مروارید می‌شوند. از آنتی اکسیدان‌های مهم بدن می‌توان به ویتامین E اشاره کرد. بهترین منابع غذایی آنتی اکسیدان‌ها اگر چه سیستم‌های آنزیمی متعددی برای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن وجود دارد، ولی آنتی اکسیدان‌های اصلی ویتامین‌های E، C و بتاکاروتن هستند. سلنیم نیز بعنوان یک مادهٔ معدنی نقش آنتی اکسیدانی مهمی دارد. بدن قادر به تولید این ویتامین‌ها و مادهٔ معدنی نیست، بنابراین بایستی از طریق غذا آنها را دریافت کرد. اکسیدکننده‌ها به اشکال مختلفی وجود دارند که معروف‌ترین و خطرناک‌ترین آن‌ها رادیکال‌های آزاد هستند.

رادیکال های آزاد، محصولات جانبی طبیعی سوخت و ساز بدن به شمار می‌روند، اما در موارد حضور آنتی اکسیدان‌ها اثر این رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و آسیب‌های ناشی از آن‌ها را به حداقل می‌رسانند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند با پیوستن به مولکول‌های دیگر و انگیختن سلول‌ها به رشد غیرطبیعی یا از طریق دخالت و ایجاد مزاحمت در عملکرد سلول‌های سالم شامل سلول های مغز، سبب آسیب سلولی شوند.

مشکلاتی از قبیل:
  • مشکلات قلبی
  • از کار افتادن عضلات
  • دیابت
  • سرطان

همگی در اثر این رادیکال‌های آزاد به وجود می‌آیند.

در حالی که آنتی اکسیدان‌ها ضمن مبارزه با رادیکال‌های آزاد، باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌گردند و در نتیجه میزان عفونت را در بدن کم می‌کنند.

مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان:

یکی از بهترین راه‌ها برای سلامتی، این است که مواد غذایی که باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود را مصرف کنیم، این مواد غذایی به شرح زیر میباشند:

  • میوه‌ها و سبزیجات
  • غلات کامل و سبوس دار
  • سیر
  • قارچ
  • سبزیجات برگ سبز
  • آجیل و دانه‌ها
  • توت ها
  • ماهی
  • شکلات تلخ
  • ماست
  • خرمالو
  • مرغ و گوشت بدون چربی
محاسبه‌گر