یک قدم جلوتر از گذشته خود با محاسبه‌گرهای فیتنس پرو ورود به محاسبه‌گر

۱۰عامل مهم کاهش سرعت متابولیسم

۱نامنظم بودن برنامه غذایی روزانه

طی مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در دانشگاه Hebrew برروی موش ها انجام گرفت، محققان دریافتند که موش هایی که رژیم غذایی پرچرب و در ساعات پراکنده روز، برای آنها در نظر گرفته شده بود، نسبت به آنهایی که همین رژیم مشابه را ،اما در ساعات معینی داشتند، وزن بیشتری پیدا کردند.

بنابراین محققان اینگونه نتیجه گیری کردند که غذا خوردن سر ساعات خاصی در روز، بدن را تمرین می دهد که کالری بیشتری را بین وعده های غذایی بسوزاند.

سعی کنید طوری برنامه ریزی کنید که وعده های غذایی روزانه را در مواقع معینی میل نمایید.

۲وجود آفت کش ها و مواد شیمیایی مضر در مواد غذایی مصرفی

بر اساس مطالعه ای دقیق در کانادا، مواد شیمیایی و سموم موجود در برخی مواد غذایی، با دخالت در روند سوزاندن انرژی در بدن،کاهش وزن را دشوارتر می سازند.

بر اساس پژوهش های انجام شده،هر چه میزان این سموم و مواد شیمیایی مضر در مواد غذایی بیشتر باشد، متابولیسم نیز سیر آرامتری داشته وطبیعتا کاهش وزن در این افراد هم، مستلزم زمان طولانی تری خواهد بود.

۳بی توجهی نسبت به خواب

طبق مطالعات انجام شده توسط محققان سوئدی و آلمانی، در سال ۲۰۱۲، افرادی که شبها کمتر می خوابند، روز بعد تحرک کمتری دارند و این امر، خود منجر به سوزاندن کالری کمتری نیز می شود.بدتر اینکه، در واقع کمبود خواب، باعث کاهش میزان انرژی که بدن طی استراحت از آن استفاده می کند، خواهد شد.

۴کمبود آهن

خانم ها با از دست دادن آهن در هر ماه، باید توجه بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشند.

آهن ، اکسیژن لازم را به عضلات می رساند و چنانچه سطح آهن بدن از حد مورد نیاز کمتر شود، عضلات هم O2 لازم را دریافت نکرده و به این ترتیب، انرژی بدن کاهش یافته و روند متابولیسم بدن هم مختل خواهد شد.

سعی کنید آهن مورد نیاز بدن را با مصرف مواد غذایی سرشار از آهن، منجمله حبوبات، سیزیجات تیره مثل اسفناج، کلم بروکلی و از این قبیل تامین نمایید.

۵گرسنگی دادن به بدن

زمانیکه در طی روز، بدن را وادار به تحمل گرسنگی می کنید،زمینه را برای کاهش سرعت متابولیسم فراهم می سازید، چرا که با اینکار، بدن برای حفظ سوخت مورد نیاز،کالری دریافتی را به جای سوزاندن، حفظ خواهد کرد.

کالری مورد نیاز روزانه خود را محاسبه نموده و کمتر از آن، مصرف نکنید.زیرا گرسنگی دادن به بدن، نه تنها موجب کاهش وزن شما نمی شود ، بلکه این روند معکوس خواهد شد.

۶نشستن های طولانی مدت

طبق مطالعات کری اشمیت،مدیرتحقیقاتی Ergotron ، ۲۰ دقیقه نشستن به طور ثابت در یک جا،مانع از متابولیسم موثر بدن و موجب افزایش وزن می شود.

بین کار، حتما بلند شوید و ترجیحا، چند حرکت کششی انجام داده و چند قدم هم که شده، راه بروید یا خود را به کار دیگری مشغول کنید.

۷بر هم زدن نظم ساعت بیولوژیک بدن

ساعت بیولوژیک بدن، سلولهایی را که مسئول متابولیسم بدن هستند، کنترل می کند.اما زمانی که شما این نظم را با خواب و بیداری های بی موقع ،شب زنده داری ، خوابیدن های نامنظم در طی روز و البته پراکنده غذا خوردن، بر هم میزنید، در واقع موجب اختلال درعملکرد مثبت این سلولها و در نتیجه، مانع از متابولیسم موثر در بدن خواهید شد.

برنامه روزانه منظمی داشته باشید.

۸عدم دریافت کلسیم کافی

کلسیم، نقشی بسیار کلیدی را در سوخت و ساز چربی های بدن بر عهده داشته و معین می کند که بدن این چربی ها را بسوزاند یا آنها را ذخیره کند.

بر اساس نتیجه تحقیقات انجام شده ، رژیم غذایی سرشار از کلسیم، به سوزاندن میزان بیشتری از چربی های بدن بسیار کمک خواهد کرد.

۹عدم آبرسانی کافی بدن

همه فرایندهای سلولی بدن ، از جمله سوخت و ساز و متابولیسم، به آب بستگی دارد.

بر اساس تحقیقات دانشگاه یوتا، عدم آبرسانی کافی به بدن، منجر به ۲ درصد کاهش کالری سوزی بدن خواهد شد.

۱۰حذف صبحانه

هنگامیکه وعده مهم صبحانه را از برنامه غذایی روزانه خود حذف می کنید، مجبور به پرخوری در وعده نهار خواهید شد، در واقع با اینکار به بدن اعلام می کنید که انرژی بیشتری را نگه دارد و این به آن معناست که باید با سرعت کمتری هم کالری ها را بسوزاند.

→ مطلب قبلی

۱۰راه برای بالا بردن سوخت و ساز

مطلب بعدی ←

مضرات و عوارض شب بیداری

در مورد سالار محسنی

در بیست و سومین سال زندگیم هستم و لیسانس تربیت بدنی دارم، علاقه بسیار زیادی که از نوجوانی به بدنسازی داشتم باعث شد سال 90 و 91 در مسابقات 70 کیلوگرم تهران و کرج نفر اول بشم و مقام اول کشوری و سوم انتخاب جهانی در شهر مشهد مقدس را بگیرم. و همچنین سال 92 در تیم ملی wbff ایران در دسته +75 کیلوگرم حضور پیدا کنم. در حال حاضر مربیگری درجه 2 و 3 و داوری درجه 3، مربی و داور بین المللی ifbb و همچنین مربیگری بدنسازی ورزش های رزمی و کشتی را دارم و خارج از دنیای ورزش یک معمار هستم.

دیدگاه شما درباره ی این مطلب چیست؟

عضو کانال تلگرام فیتنس پرو شوید. کلیک کن!