ژنیکوماستی – بزرگ شدن سینه آقایان

زمانی که بافت سینه زنانه در آقایان ظاهر می شود از اصطلاح ژنیکوماستی – بزرگ شدن سینه آقایان استفاده می کنیم، این عارضه زمانی اتفاق می افتد که مقدار زیادی استروژن در بدن مردان ورزشکار تجمع کند.

بویژه این مطلب در مورد آندروژن های آروماتیزی قوی مثل تستسترون و دیانابول صدق می کند استروژن‌های اضافی روی گیرنده های سینه اثر کرده و انگیزه ای جهت رشد بافت سینه ایجاد می کنند. اگر این مشکل بررسی نشود و به حال خودرها شود این امکان وجود دارد که بافت ناحیه زیر نوک سینه بطور آشکار و ناخوشایندی رشد کند که در بسیاری موارد ظاهر بسیار زنانه را در آقایان ایجاد می کند.

عده ای معتقدند برای مبارزه با این عارضه جانبی بهتر است از داروی تثبیت کننده استروژن بهره بگیرند.

داروهای تثبیت کننده استروژن به دو دسته تقسیم می شود که عبارند از :

  1. آنتاگونیست استروژن مثل کلوماید یا نولوادکس که از اتصال استروژن به سینه و سایر بافت ها جلوگیری می کند.
  2. بازدارنده آروماتاز مثل پروویرون سیتادرن یا آریمیدکس که از فعالیت آنزیم مسوول تبدیل آندروژن به استروژن جلوگیری می کند.

اگر چه آریمیدکس موثر ترین گزینه است اما خرید آن بسیار گران تر از سایر داروها می باشد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که عده زیادی معتقدند اگر ورزشکار طی دوره مصرف دارو با مسئله افزایش استروژن مواجه شود حتما با افزایش بیشتر و چشمگیر تر حجم عضلات هم مواجه می شود.
به همین دلیل ورزشکاران تصور می کنند فقط زمانی باید از وجود انتی استروژن ها کمک بگیرند که لازم است از پیشرفت بزرگ کردن سینه جلوگیری کنند زمانی که استروئید آرماتیزی مصرف می کنید بسیار خوب است که یک آنتی استروزن در منزل داشته باشید در این صورت زمانی که مشکلی ایجاد می شود به راحتی می توانید از وجود آنتی استروژن بهره بگیرید یکی از اولین علایمی که دال بر وجود عارضه بزرگ شدن سینه است، پف یا تورم ناحیه زیر نوک سینه است که باعث ایجاد درد در این ناحیه می شود در صورتی که با این درد مواجه شدید حتما باید از نوعی آنتی استروژن استفاده کنید اگر این تورم پیشرفت کند و به توده های کوچک گلوله ای شکل تبدیل شود فورا درصدد درمان درمان برآیید .

اگر در این مرحله استروئید درمانی را قطع کرده و از داروهای کمکی استفاده نکنید آنچه عایدتان می شود چیزی جز رشد بد شکل بافت سینه نیست و فقط از راع عمل جراحی می توان این عارضه را درمان کرد.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که ظاهرا پروژسترون انگیزه لازم را ایجاد می کند تا استروژن روی رشد بافت سینه اثر بگذارد این دو هورمون به شدت با هم همکاری می کنند بطوری که عارضه بزرگ شدن سینه حتی بدون کمک پروژسترون هم ظاهر می شود و این مسئله در حالی اتفاق می افتد که بدن اصلا نیازی به وجود استرژن اضافی ندارد البته همانطور که می دانید بسیاری از استروئید های آنابولیک و بویژه مشتقات ناندرلون تغییرات هورمونی شدیدی را در بدن ایجاد می کنند. اما آنچه گفته شد دلیل بر این نیست که ساکت نشسته و احساس کاذب سلامتی را در خود تقویت کنید حتی در بعضی موارد دارویی مثل دکا که مولد خفیف استروژن بشمار می رود موجب ایجاد حالت زنانه می شود در صورتی که نسبت به این عارضه جانبی حساسیت داشته باشید حتما از وجود یک داروی آنتی استروژن استفاده کنید.

نویسندگان مهمان

این مطالب توسط نویسندگان مهمان نوشته شده است، در صورتی که در محتوای اشتباهی وجود دارد لطفا اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *