یک قدم جلوتر از گذشته خود با محاسبه‌گرهای فیتنس پرو ورود به محاسبه‌گر

ﻣﻮﺍﺩ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﻣﻔﯿﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﻀﻼﺕ

ﺍﺻﻮﻻ ﺗﻐﺬﯾﻪ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻭﺭﺯﺵ ﮐﺮﺩﻥ، ﻣﻮﺟﺐ ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺘﯽ ﻋﻀﻼﺕ ﻭ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ ﺑﺪﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻭ ﻣﺤﮑﻢ ﺷﺪﻥ ﻋﻀﻼﺕ ﺑﻪ ﻣﻮﺍﺩ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ.

ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯﺍﯾﻦ ﻣﻮﺍﺩ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ:

ﺳﻔﯿﺪﻩ ﺗﺨﻢ ﻣﺮﻍ

ﺳﻔﯿﺪﻩ ﺗﺨﻢ ﻣﺮﻍ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻭ ﻣﺤﮑﻢ ﮐﺮﺩﻥ ﻋﻀﻼﺕ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻭﺭﺯﺷﮑﺎﺭ ﺣﺘﻤﺎ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﺎﺩﻩ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.

ﺩﺭ ﺳﻔﯿﺪﻩ ﺗﺨﻢ ﻣﺮﻍ، ﻧﺴﺒﺖ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ ﺑﻪ ﭼﺮﺑﯽ ۶۰ ﺑﻪ ۱ ﺍﺳﺖ ﺳﻔﯿﺪﻩ ﺗﺨﻢ ﻣﺮﻍ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺧﺎﻟﺺ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻨﯽ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺳﻔﯿﺪﻩ ﺗﺨﻢ ﻣﺮﻍ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﮐﻤﯽ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪﺭﺍﺕ ﻭ ﻣﻨﺒﻊ ﻏﻨﯽ ﻭﯾﺘﺎﻣﯿﻦ ﻫﺎ ﻭ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﻌﺪﻧﯽ ﺍﺳﺖ.

ﻣﺮﻍ ﻭ ﺑﻮﻗﻠﻤﻮﻥ

ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﻣﺎﺩﻩ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﻀﻼﺕ، ﻣﻬﻢ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﯽ ﺁﯾﻨﺪ ﻣﺮﻍ ﻭ ﺑﻮﻗﻠﻤﻮﻥ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ، ﻣﻘﺪﺍﺭ ﮐﻤﯽ ﭼﺮﺑﯽ ﻫﺎﯼ ﺍﺷﺒﺎﻉ ﺩﺍﺭﻧﺪ.

ﻣﺎﻫﯽ

ﺍﮔﺮ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﺑﺪﻧﺘﺎﻥ ﻋﻀﻼﻧﯽ ﻭ ﻣﺤﮑﻢ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎﯾﺪ ﭼﺮﺑﯽ ﻏﺬﺍﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﮐﻢ ﮐﻨﯿﺪ ﺍﻣﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﭼﺮﺑﯽ ﻫﺎﯼ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺍﺯ ﻗﺒﯿﻞ: ﺍﻣﮕﺎ ۳ ﺭﺍ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﺪﻥ ﺧﻮﺩ ﮐﻨﯿﺪ.

ﻣﺎﻫﯽ ﻫﺎ ﺍﺯ ﻗﺒﯿﻞ: ﺳﺎﻟﻤﻮﻥ، ﺗﻦ، ﻗﺰﻝ ﺁﻻ ﻭ ﺳﺎﺭﺩﯾﻦ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻣﻨﺒﻊ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ ﻭ ﭼﺮﺑﯽ ﻫﺎﯼ ﺳﺎﻟﻢ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

ﻟﻮﺑﯿﺎ ﻭ ﺣﺒﻮﺑﺎﺕ

ﭼﺮﺍ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﻋﻀﻼﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺤﮑﻢ ﮐﻨﯿﺪ، ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﮔﻮﺷﺖ ﻓﮑﺮ ﻣﯽﮐﻨﯿﺪ؟

ﻟﻮﺑﯿﺎ ﻭ ﺣﺒﻮﺑﺎﺕ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ، ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻓﯿﺒﺮ ﻧﯿﺰ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

ﻓﯿﺒﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺣﺮﮐﺎﺕ ﺭﻭﺩﻩ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺗﺮﺷﺢ ﺍﻧﺴﻮﻟﯿﻦ ﺭﺍ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺷﺪ ﻋﻀﻠﻪ ﻭ ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺟﺬﺏ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﻐﺬﯼ ﻭ ﻣﮑﻤﻞ ﻫﺎ ﻣﻬﻢ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

ﺩﺭ ﯾﮏ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﻟﻮﺑﯿﺎ ﭼﯿﺘﯽ، ۱۴ ﮔﺮﻡ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ ﻭ ۱۴ ﮔﺮﻡ ﻓﯿﺒﺮ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﯿﻦﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻭﺭﺯﺷﮑﺎﺭﺍﻥ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺁﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ.

ﮔﻮﺷﺖ ﻗﺮﻣﺰ

ﺍﯾﻦ ﻏﺬﺍ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ، ﺁﻫﻦ، ﺭﻭﯼ ﻭ ﻭﯾﺘﺎﻣﯿﻦ ﻫﺎﯼ ﮔﺮﻭﻩ B ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮔﻮﺷﺖ ﻗﺮﻣﺰ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺣﺠﻢ ﺧﻮﺩ،ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﮐﺎﻟﺮﯼ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﭼﺮﺑﯽ ﺍﺷﺒﺎﻉ ﺯﯾﺎﺩ ﺁﻥ، ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻏﺬﺍﯼ ﺍﺻﻠﯽ ﺧﻮﺩ، ﮔﻮﺷﺖ ﻗﺮﻣﺰ ﺧﻮﺭﺩ.

ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪﺭﺍت دیر هضم

ﻋﻀﻠﻪ ﻓﻘﻂ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﭘﺮﻭﺗﺌﯿﻦ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ ﺑﻠﮑﻪ ﺍﺣﺘﯿﺎﺝ ﺑﻪ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪﺭﺍﺗﯽ ﻧﯿﺰ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﯽ ﺑﺴﻮﺯﺩ ﻭ ﻋﻀﻼﺕ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﮐﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪﺭﺍﺕ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻏﺬﺍﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﻗﺒﯿﻞ ﻧﺎﻥ ﻭ ﻏﻼﺕ ﻭ ﺳﯿﺐ ﺯﻣﯿﻨﯽ ﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ.

ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﻭﺭﺯﺵ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ، ﮔﻠﯿﮑﻮﮊﻥ ﻋﻀﻠﻪ(ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪﺭﺍﺕ ﺫﺧﯿﺮﻩ ﺷﺪﻩ ﺩﺭﻋﻀﻠﻪ)، ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﻨﺒﻊ ﺳﻮﺧﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﻋﻀﻠﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

ولی ﺍﮔﺮ ﮔﻠﯿﮑﻮﮊﻥ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﻋﻀﻼﺕ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ ﺷﺪﯾﺪ ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﺑﺪ،ﻗﺪﺭﺕ ﺑﺪﻧﯽ ﺷﻤﺎ ﮐﻢ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﺪﻥ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻋﻀﻼﺕ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺳﻮﺧﺖﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻋﻀﻼﺕ ﮐﻮﭼﮏ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ.

ﺁﺏ

ﺁﺏ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺎﺧﺖ ﻋﻀﻠﻪ، ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﺗﺮ ﺍﺯ ﮔﻮﺷﺖ ﺍﺳﺖ . ۷۰ ﺩﺭﺻﺪ ﺑﺪﻥ ﻣﺎ، ﺍﺯ ﺁﺏ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻋﻀﻼﺕ، ﺭﺑﺎﻁ ﻫﺎ ﻭ ﺑﺎﻓﺖ ﻫﺎﯼ ﺑﺪﻥ ﻣﺎ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺁﺏ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﺍﺟﺰﺍﯼ ﺑﺪﻥ ﻣﺎ ﯾﻌﻨﯽ ﺧﻮﻥ، ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺁﺏ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﺪﻧﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﻻ ﺑﺒﺮﯾﺪ، ﺑﺎﯾﺪ ﺁﺏ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﮐﻢ ﺁﺑﯽ ﺑﺪﻥ ﻭ ﻻﻏﺮ ﻭ ﺑﺪ ﺷﮑﻞ ﺷﺪﻥ ﻋﻀﻼﺕ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﮐﻨﯿﺪ.

→ مطلب قبلی

آیا دیگر از رژیم چربی‌ سوزی نتیجه نمیگیرید؟

مطلب بعدی ←

تقلب در رژیم غذایی

در مورد سالار محسنی

در بیست و سومین سال زندگیم هستم و لیسانس تربیت بدنی دارم، علاقه بسیار زیادی که از نوجوانی به بدنسازی داشتم باعث شد سال 90 و 91 در مسابقات 70 کیلوگرم تهران و کرج نفر اول بشم و مقام اول کشوری و سوم انتخاب جهانی در شهر مشهد مقدس را بگیرم. و همچنین سال 92 در تیم ملی wbff ایران در دسته +75 کیلوگرم حضور پیدا کنم. در حال حاضر مربیگری درجه 2 و 3 و داوری درجه 3، مربی و داور بین المللی ifbb و همچنین مربیگری بدنسازی ورزش های رزمی و کشتی را دارم و خارج از دنیای ورزش یک معمار هستم.

دیدگاه شما درباره ی این مطلب چیست؟

عضو کانال تلگرام فیتنس پرو شوید. کلیک کن!