یک قدم جلوتر از گذشته خود با محاسبه‌گرهای فیتنس پرو ورود به محاسبه‌گر
جشنواره وب و موبایل ایران
whats-the-difference-between-whey-and-casein-protein

چه تفاوتی بین پروتئین وی و کازئین است؟

وی و کازئین ۲ تا از پر طرفدارترین مکمل‌ها در بازار هستند، هر دو با کیفیت هستند، غنی از آمیو اسید‌های شاخه ای BCAA  که باعث رشد عضله و ریکاوری عالی میشوند. با این حال که هر دو فرآورده لبنی هستند تفاوت هایی بین این دو برادر عضله ساز وجود دارد.

وی و کازئین بر پایه شیر در فرآیند ساخت پنیر بدست می آیند، در واقع تمام محصولات لبنی حاوی مخلوطی از وی و کازئین میباشند، شیر حدود ۸۰ درصد کازئین و ۲۰ درصد وی است.

چه تفاوتی بین پروتیئن وی و کازئین است؟

وی پروتئین به عنوان برادر سریع بدلیل زودجذب بودنش میشناسند. کازئین از سوی دیگر به عنوان برادر آهسته نامیده میشود چون به تدریج هضم میشود. کازئین هنگامی که وارد معده میشود میتوانید ۵-۷ ساعت هضم شود در حالی که وی در چند ساعت هضم میشود.

اگرچه وی و کازین هر دو از یک خانواده هستند و هر دو منابع زیادی از آمینو اسید را دارا می باشند ولی فرق عمده این دو در این است که وی سریعا جذب میشود و خاصیت آنابولیک دارد، به سرعت سطح آمنو اسید خون را بالا می برد و آغاز ساخت عضله و سنتز پروتئین عضله را شروع میکند. در دست دیگر کازئین قرار دارد که برعکس وی پروتئن دیر جذب میشود و تا چندین ساعت جریان ثابتی از آمینو اسید در خون میباشد، به همین دلیل باعث جلوگیری از تخریب عضله میشود.

چه زمانی باید از وی و کازئین استفاده کرد؟

پروتئینی زود جذب مثل وی برای گزینه ای مناسب برای قبل، میان، و بعد از تمرین است، بدلیل اینکه سوخت عضلات که آمینو اسید باشد را تامین میکند بدون معده درد، از سوی دیگر کازئین دیر جذب بوده و گزینه ای مناسب برای قبل از خواب، برای یک روز طولانی از جلسات بدون توقف میباشد.

whats-the-difference-between-whey-and-casein-protein-infographic

چگونه باید از وی و کازئین استفاده کنیم؟

وی پروتئین بسیار تنوع پذیر است: بسیار راحت با آب یا شیر مخلوط میشود و جفت خوبی برای جو، ماست یونانی، کره بادام زمینی و یا شیک پروتئینی مورد علاقه شماست. اگر شما مشتاق هستید که از دستور پخت‌های موجود در سایت که با وی درست شده اند آشنا شوید به این لینک مراجعه کنید.

کازئین یک میان وعده‌ی مناسب قبل از خواب میباشد. به راحتی با آب یا شیر مخلوط کنید و یک پودینگ کازئینی آماده کنید، مقداری ماست یونانی(ماست یونانی به تنهایی منبع فوق العاده از کازئین است) اضافه کنید یک میان وعده لذیذ قبل از خواب میباشد.

کره بادام زمینی و شکلات بسیار خوشمزه هستند زمانی که باهم مخلوط شوند، این دو منبع پروتئینی حاوی منابع بسیار مفیدی بعد از تمرین میباشند. اینبار بعد از تمرین به کره بادام زمینی و شکلات به نسبت ۵۰-۵۰ وی و کازئین اضافه کنید و در مخلوط کن هم بزنید تا به سرعت و همچنین ساعت ها آمینو اسیدهای مورد نیاز بدنتان فراهم باشید.

best-healthy-snacks

→ مطلب قبلی

میان وعده های سالم را بشناسید

Lentil-benfits

مطلب بعدی ←

با خواص عدس آشنا شوید

در مورد پوریا آریانپور

از بچگی علاقه زیادی به ورزش داشتم و همین علاقه موجب شد از 4 سالگی برم و ژیمناستیک یاد بگیرم، هرچی بزرگتر شدم علاقه مندیم به ورزش های دیگه بیشتر شد و به بسکتبال و فوتبال و کوه نوردی علاقه مند شدم از 3 سال پیش بدنسازی رو شروع کردم و 2 سال رو صرف بدنسازی حرفه ای کردم.

دیدگاه شما درباره ی این مطلب چیست؟

عضو کانال تلگرام فیتنس پرو شوید. کلیک کن!