یک قدم جلوتر از گذشته خود با محاسبه‌گرهای فیتنس پرو ورود به محاسبه‌گر

ویتامین D و نقش آن در بدن و ورزش

ویتامین D در زمره‌ی ویتامین‌های محلول در چربی به شمار می‌رود، این بدان معناست که در چربی یا روغن حل می‌شود و می‌تواند برای مدت طولانی در بدن ذخیره گردد. ویتامین D در بین ویتامین‌ها یک سوپر استار است به نحوی که از نوک پنجه تا بالای سر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در ادامه با ویتامین D و نقش آن در بدن و ورزش بیشتر آشنا شوید
ویتامین D به ویتامین آفتاب شهرت دارد، این ویتامین در اثر عملکرد نور کافی اشعه ماوراء بنفش خورشید در سطح پوست تولید می‌شود. به این صورت که اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید، کلسترول را در پوست به ویتامین D‌ تبدیل می‎کند. بدیهی است وجود بخار زیاد و همچنین هوای آلوده به سبب جلوگیری از تابش مستقیم و کافی نور خورشید می‌تواند موجب کاهش تولید این ویتامین در داخل بدن گردد.

نقش و فواید ویتامین D در بدن

نقش اصلی آن در جذب کلسیم و فسفر از روده و جذب مجدد این دو ماده از کلیه می‌باشد. کلسیم و فسفر برای سلامتی و استحکام استخوان‌ها ضروری هستند بنابراین وجود این ویتامین برای رشد سالم استخوان‌ها و دندان‌ها مهم است. همچنین شواهدی وجود دارد که ویتامین D خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. کودکان در حال رشد، زنان باردار و زنان شیرده به ویتامین D بیشتری نیاز دارند. برخی از تحقیقات نشان می دهد که ویتامین D باعث کاهش علائم افسردگی می شود.

عوارض کمبود ویتامین D

کوتاه قدی، خطر ابتلا به افسردگی، آلزایمر، بیماری‌های قلبی، سرطان و … از جمله عوارض کمبود ویتامین D هستند. مطالعات نشان داده است که زنانی که کمتر از میزان توصیه شده ویتامین D دریافت می‌کنند در مقایسه با زنانی که به حد کافی ویتامین D جذب می‌کنند، دارای چربی بیشتری می‌باشند. همچنین کمبود این ویتامین باعث بروز راشیتیسم در کودکان و استئومالاسی در بزرگسالان می‌شود.

نشانه‌های کمبود ویتامین D

در بسیاری از افرادی که کمبود ویتامین D دارند، نشانه‌ای دیده نمی‌شود یا نشانه‌های مبهمی از خستگی یا درد عمومی وجود دارد. چون نشانه‌های کمبود این ویتامین، نامحسوس یا جزئی است معمولاً تشخیص داده نمی‌شود. اما در مواقعی که کمبود شدید است به آسانی در تغییر شکل استخوان‌ها قابل مشاهده است.

چه کسانی که به میزان کافی ویتامین D دریافت نمی ‌کنند؟

افرادی که بالای پنجاه سال هستند، پوست تیره دارند. افرادی که سراسر بدن خود را با لباس می‌پوشانند و کسانی که کمتر از منزل خارج می‌شوند.

منابع ویتامین D

ویتامین D به طور طبیعی بیشتر در منابع حیوانی یافت می‌شود و روغن کبد ماهی منبع غنی ویتامین D می‌باشد. از دیگر منابع می‌توان: کره، خامه، زرده تخم مرغ، جگر، شیر غنی شده، ماهی و غلات غنی شده را نام برد.
اگر ویتامین D زیادی مصرف کنید
مصرف زیاد این ویتامین می‌تواند سبب مسمومیت شود که ویژگی مشخص آن رسوب کلسیم و فسفر است.

نقش ویتامین D در ورزش

همانطور که گفتیم نقش اصلی ویتامین D در جذب کلسیم و فسفر است. کلسیم در انقباض‌ها عنصر اصلی می باشد. اگر ذخایر مناسبی از کلسیم در دسترس عضلات قرار نگیرد، انقباض‌های قوی و سخت عضلات وجود نخواهد داشت. البته کلسیم باعث تراکم استخوان‌ها نیز می‌شود که باید از بافت های عضلانی نیز محافظت کرده و تکیه گاهی برای انقباض عضلانی باشد.
در مورد فسفر فراموش نکنید که منجر به ایجاد انقباض عضلانی سریع و قوی می شود که در اثر حرکت‌ها و تمرینات با وزنه است. همچنین فسفر برای ساختن ATP(مولکول سرشار از انرژی که حین انقباض توسط سلول های عضلانی مصرف می‌شود) به کار می‌رود.

→ مطلب قبلی

بهترین نوشیدنی‌ها بعد از ورزش

مطلب بعدی ←

ویتامین‌ها و بیشتر از آن

در مورد سالار محسنی

در بیست و سومین سال زندگیم هستم و لیسانس تربیت بدنی دارم، علاقه بسیار زیادی که از نوجوانی به بدنسازی داشتم باعث شد سال 90 و 91 در مسابقات 70 کیلوگرم تهران و کرج نفر اول بشم و مقام اول کشوری و سوم انتخاب جهانی در شهر مشهد مقدس را بگیرم. و همچنین سال 92 در تیم ملی wbff ایران در دسته +75 کیلوگرم حضور پیدا کنم. در حال حاضر مربیگری درجه 2 و 3 و داوری درجه 3، مربی و داور بین المللی ifbb و همچنین مربیگری بدنسازی ورزش های رزمی و کشتی را دارم و خارج از دنیای ورزش یک معمار هستم.

دیدگاه شما درباره ی این مطلب چیست؟

عضو کانال تلگرام فیتنس پرو شوید. کلیک کن!