یک قدم جلوتر از گذشته خود با محاسبه‌گرهای فیتنس پرو ورود به محاسبه‌گر

ویتامین های مورد نیاز ورزشکاران

تیامین(b1):

کمک به شکستن کربوهیدرات و پروتئین و تبدیل آنها به انرژی.

منبع: غلات کامل و غلات غنی شده

ریبوفلاوین(b2):

ضروری برای تولید انرژی و تشکیل گلبول های قرمز

منبع: بادام،شیر،ماست،جوانه گندم،غلات غنی شده

نیاسین:

نیاسین عملکرد ورزش های هوازی و غیر هوازی را تقویت میکند. نیاسین خیلی کم یا خیلی زیاد میتواند سوخت ترجیهی بدن را از چربی به کربوهیدرات و برعکس تغییر دهد.

منبع:گوشت،ماهی،ماکیان،کره بادام زمینی

ویتامین b6:

در بیش از ۱۰۰ واکنش متابولیکی بدن نقش دارد از جمله تولید انرژی و ساخت هموگلوبین که پروتئین موجود در گلبول های قرمز است. دریافت پایین روی عملکرد ورزشی تاثیر گذار است.

منبع:گوشت،ماهی،ماکیان،تخم مرغ،لوبیا ها

ویتامین b12:

این ویتامین به دلیل نقش در تشکیل گلبول های قرمز برای اکسیژن رسانی به بافت ها ضروریست. B12 تنها در منابع حیوانی موجود است. بنابراین ورزشکاران گیاهخوار در معرض خطر کمخونی میباشند. B12 را میتوان به صورت مکمل دریافت کرد.

منبع:غذاهای دریایی،انواع گوشت،شیر،پنیر،تخم مرغ

فولات:

فولات برای ترمیم اندام ها، سلامتی قلبی عروقی و حفاظت از ناهنجاری های مادرزادی ضروریست. زنان در سنین باروری میتوانند مکمل فولات را استفاده کنند.

منبع:سبزیجات سبزبرگ،مرکبات،غلات کامل و غنی شده

ویتامین C:

شاید معروف ترین انتی اکسیدان ویتامین C باشد که نقش های زیادی از جمله حفاظت از بیماری های عفونی،ساخت کلاژن،جلوگیری از آسیب فیزیکی به سلول ها و کمک به جذب آهن و فولات در بدن دارد.

منبع:مرکبات،توت فرنگی،فلفل شیرین،گوجه فرنگی،بروکلی

پانتوتنیک اسید:

نقش در شکستن کربوهیدرات،پروتئین و جربی و تبدیل آنها به انرژی

منبع:ماکیان،غذاهای دریایی،مغزها و دانه ها،آووکادو،غلات کامل

بیوتین:

بیوتین نقش مهمی در تولید انرژی دارد

منبع:تخم مرغ،ماهی،لوبیای سویا،انواع مغزها

ویتامینD:

ویتامین D در بدن نقش هورمونی دارد. بدن با مواجهه کافی با آفتاب ویتامین D مورد نیاز خود را می سازد. این ویتامین برای سلامت استخوان ها ضروریست و ورزشکارانی که حساس به وزن هستند از جمله ژیمناست ها،دونده ها و دوچرخه سواران باید سطح کافی ویتامیت D بدن خود را حفظ کنند.

منبع:مواجهه با آفتاب،شیر غنی شده،روغن کبد ماهی،غذاهای دریایی و تخم مرغ

→ مطلب قبلی

مصرف شکلات چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

مطلب بعدی ←

آیا مصرف میوه باعث چرب شدن بدن میشود؟

در مورد سالار محسنی

در بیست و سومین سال زندگیم هستم و لیسانس تربیت بدنی دارم، علاقه بسیار زیادی که از نوجوانی به بدنسازی داشتم باعث شد سال 90 و 91 در مسابقات 70 کیلوگرم تهران و کرج نفر اول بشم و مقام اول کشوری و سوم انتخاب جهانی در شهر مشهد مقدس را بگیرم. و همچنین سال 92 در تیم ملی wbff ایران در دسته +75 کیلوگرم حضور پیدا کنم. در حال حاضر مربیگری درجه 2 و 3 و داوری درجه 3، مربی و داور بین المللی ifbb و همچنین مربیگری بدنسازی ورزش های رزمی و کشتی را دارم و خارج از دنیای ورزش یک معمار هستم.

دیدگاه شما درباره ی این مطلب چیست؟

عضو کانال تلگرام فیتنس پرو شوید. کلیک کن!