یک قدم جلوتر از گذشته خود با محاسبه‌گرهای فیتنس پرو ورود به محاسبه‌گر

نکات نفس گیری در حین تمرین

حتما ورزشکاران بسیاری را دیده اید در باشگاه با وزنه های بسیار سنگینی تمرین کرده و در مدت زمان کوتاهی خستگی شدیدی به آنها دست می دهد. مشکل اصلی اینجاست که اغلب بدنسازان از تنفس صحیح صرف نظر کرده و از آن سرپیچی می کنند.

تمام کاری که آنها انجام میدهند، ورود هوا به داخل ریه ها و نگه داری آن است. از این رو بدن در طی انجام چند تکرار، از تمام هوای داخل شش ها استفاده کرده وبعد از آن به مشکل کمبود اکسیژن بر می خورد. اما با تنفس مداوم، اکسیژن به طور منظم به بدن رسیده و قادر خواهید بود طولانی تر و پرشدت‌تر به تمرین ادامه دهید.

حرکات سنگین و اساسی مانند ددلیفت و اسکوات به تب نیازمند میزان بیشتری اکسیژن هستند و با تنها دریافت کافی آن، قادر خواهید بود با قدرت و استقامت بیشتر آنها را ادامه دهید. خیلی اوقات بدنسازان با چشم پوشی از ارزش بالای تنس صحیح، فکر می‌کنند تمرینات‌شان بسیار سنگین است، ولی در حقیقت اینطور نیست. در کل در تمرینات بدنسازی دم و بازدم نقش اساسی دارد. در این تمرینات در بخش منفی حرکت نفس می گیریم(دم) و در بخش مثبت نفس را تخلیه می کنیم(بازدم) بخش منفی حرکت زمانی است که وزنه به طرف زمین می آید.

پس در قانون کلی هر وقت وزنه به طرف زمین بیاید نفس می گیریم و هر وقت از زمین فاصله می گیرد نفس را خالی می کنیم مثلاً وقتی حرکت پرس سینه را انجام می دهیم زمانی که وزنه به سینه نزدیک می شود بخش منفی حرکت است. این وزنه ممکن است سنگینی وزن بدن شما باشد مثلاً در حرکت پارالل یا بارفیکس. یا در حرکت لت یا قایقی زمانی که دست‌ها یا میله لت به طرف بالا می رود وزنه به طرف پایین می آید و این بخش منفی حرکت است.

→ مطلب قبلی

احساس تهوع هنگام ورزش

مطلب بعدی ←

۵ دلیل اینکه چرا چربی‌ شکم از بین نمی‌رود

در مورد سالار محسنی

در بیست و سومین سال زندگیم هستم و لیسانس تربیت بدنی دارم، علاقه بسیار زیادی که از نوجوانی به بدنسازی داشتم باعث شد سال 90 و 91 در مسابقات 70 کیلوگرم تهران و کرج نفر اول بشم و مقام اول کشوری و سوم انتخاب جهانی در شهر مشهد مقدس را بگیرم. و همچنین سال 92 در تیم ملی wbff ایران در دسته +75 کیلوگرم حضور پیدا کنم. در حال حاضر مربیگری درجه 2 و 3 و داوری درجه 3، مربی و داور بین المللی ifbb و همچنین مربیگری بدنسازی ورزش های رزمی و کشتی را دارم و خارج از دنیای ورزش یک معمار هستم.

دیدگاه شما درباره ی این مطلب چیست؟

عضو کانال تلگرام فیتنس پرو شوید. کلیک کن!