یک قدم جلوتر از گذشته خود با محاسبه‌گرهای فیتنس پرو ورود به محاسبه‌گر

نقش کربوهیدراتها در بدنسازی

کربوهیدراتها در بدن بعد از تجزیه شدن به صورت گلوکز در میایند. گلوکز اولین منبع انرژی بدن میباشد که باعث سوخت رسانی به مغز، بافتهای ماهیچه ای و دیگر اعضای بدن میشود. گلوکز در بدن تبدیل به گلیکوژن میشود و در بافتهای ماهیچه ای ذخیره شده تا بعدا در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرند مانند زمانیکه ما در حال تمرین کردن هستیم.

کربوهیدراتها برای تمرین بسیار مهم هستند زیرا که اولین منبع انرژی برای کارکرد ماهیچه ها میباشند. هنگام تمرین بدن از آدنوزین تری فسفات به عنوان منبع انرژی استفاده میکند. هنگامی که بدن به مقدار کافی دارای کربوهیدرات نباشد مجبور است از امینو اسیدها برای تولید گلوکز استفاده کند. این امینو اسیدها به صورت نرمال به صورت پروتئین ذخیره شدهاند. از این جهت به کربوهیدراتها میتوان ضد کاتابولیک گفت زیرا که در وجود آنها دیگر نیازی نیست تا بدن برای تبدیل گلوکز از امینو اسیدها استفاده کند.

کربوهیدراتها برای بالا نگه داشتن سطح متابولیسم بسیار مهم هستند. وجود لپتین و دیگر هورمونهای چربی سوز به طور مستقیم با میزان دریافت کربوهیدراتها و میزان چربیبدن در ارتباط است. لپتین یک هورمون چربی سوز است که در بدن وظایف مختلفی را انجام میدهد.

یکیاز مهمترین وظایف این هورمون کنترل میزان انرژی مصرفی میباشد. هنگامی که تغذیه میکنیم اگر کربوهیدرات مصرفی نیز بالا باشد سطح لپتین در بدن نیز بالا میرود. این امر باعث فرستاده شدن سیگنالی به بدن میشود که در نهایت باعث بالا نگه داشتن سرعت متابولیسم میشود.

هنگامی که سطح کربوهیدرات موجود در مواد غذایی مصرفی پایین باشد سطح لپتین نیز کاهش مییابد. در این حالت سیگنالی به بدن مبنی بر کمبود انرژی دریافتی ارسال میشود. در این حالت بدن برای حفظ انرژی سرعت متابولیسم را کاهش میدهد. وجود کربوهیدرات به میزان کافیدر رژیم غذایی باعث میشود که سطح لپتین و دیگر هورمونهای چربی سوز افزایش یابد حتی اگر کالری مصرفی کل شما نیز پایین باشد.

کربوهیدراتها همچنین باعث تنظیم حجم سلولهای ماهیچه ای میشوند. شما هنگامی متوجه این موضوع میشوید که دریافت کربوهیدرات خود را کاهش دهید. در این صورت عضلات شما صاف و کوچک خواهد شد چون حجم سلولهای ماهیچه ای شما به دلیل کاهش میزان دریافت کربوهیدراتها کاهش مییابد. این اتفاق به این دلیل رخ میدهد که کربوهیدراتها در بافتهای ماهیچه ای به عنوان گلیکوژن ذخیره میشوند. هر گرم گلیکوژن نیز باعث حفظ ۲/۷ گرم آب در بدن میشود. این امر میتواند به شکل قابل توجهی میزان حجم سلولهای ماهیچه ای شما را افزایش دهد.

هنگامی که سلولهای ماهیچه ای تخلیه شود بدن در مییابد که منابع غذایی محدود میباشد. از این جهت روی به کاهش ترشح هورمونهای چربی سوز میکند. از طرفی دیگر هنگامی که کربوهیدراتها در رژیم غذایی حفظ شوند باعث حفظ حجم سلولهای ماهیچه ایشده که در نهایت منجر به افزایش سرعت متابولیسم میشود.

حجم سلولهای ماهیچه ای همچنین نقش مهمی در سنتز پروتئین ایفا میکند. هنگامی که سلولها کاملا سرشار از مواد غذایی باشند سنتز پروتئین افزایش خواهد یافت. پس همانطور که میبینید چه برای چربی سوزی و چه برای ماهیچه سازی نیازمند حفظ کربوهیدراتها در رژیم غذایی خود هستید.

→ مطلب قبلی

پروتئین چیست و چرا خوردن آن ضروریست؟

مطلب بعدی ←

۱۰راه برای بالا بردن سوخت و ساز

در مورد سالار محسنی

در بیست و سومین سال زندگیم هستم و لیسانس تربیت بدنی دارم، علاقه بسیار زیادی که از نوجوانی به بدنسازی داشتم باعث شد سال 90 و 91 در مسابقات 70 کیلوگرم تهران و کرج نفر اول بشم و مقام اول کشوری و سوم انتخاب جهانی در شهر مشهد مقدس را بگیرم. و همچنین سال 92 در تیم ملی wbff ایران در دسته +75 کیلوگرم حضور پیدا کنم. در حال حاضر مربیگری درجه 2 و 3 و داوری درجه 3، مربی و داور بین المللی ifbb و همچنین مربیگری بدنسازی ورزش های رزمی و کشتی را دارم و خارج از دنیای ورزش یک معمار هستم.

دیدگاه شما درباره ی این مطلب چیست؟

عضو کانال تلگرام فیتنس پرو شوید. کلیک کن!