یک قدم جلوتر از گذشته خود با محاسبه‌گرهای فیتنس پرو ورود به محاسبه‌گر

تنظیم میزان آب بدن برای مسابقات

تنظیم میزان آب بدن سوالی که اکثر افراد از مربیان تیم فیتنس پرو میپرسند مخصوصا در زمان آماده سازی برای مسابقات که اصطلاحا به آن خشک یا کات کردن می‌گویند. در حقیقت این موضوع بدن با بدن تفاوت دارد برخی از بدن‌ها به صورت طبیعی خشک هستند و نیازی به خشک کردن بیش از حد نداشته و میزان احتباس آب زیر پوستشان کم است. دیگر افراد احتباس آب بیشتری در زیر پوستشان وجود دارد که مجبور هستند با تعادل سطح هورمون‌ها و میزان آبی که روزانه مینوشند و همچنین ویتامین‌های مورد نیاز و حذف سدیم این میزان را کاهش دهند.

پیشنهاد نیل یودا هیل

نیل یودا هیل پیشنهادی به افراد میکند که در نوع خود عجیب و کمی زیرکانه است او میگوید: من به تمام افرادی که مربیشان هستم و در حال آماده سازی برای مسابقات هستند میزان مصرف نمک را تا قبل از نزدیک شدن به مسابقات بالا نگه دارند. من در مورد مصرف مضر و بیش از حد سدیم صحبت نمیکنم! منظور من این است که سدیم را از رژیم غذایی خود حذف نکنند. اگر شما اینکار را انجام دهید سطح توانایی شما بسیار زیاد کاهش میابد و گرد بودن و پامپ عضلانی شما در باشگاه نسبت به قبل کاهش شدیدی خواهد داشت.
چرا؟ چون سدیم وظیفه بردن آب بیشتری به سلول عضلات شما را به عهده خواهد داشت و بدون آن آب کمتری به عضلات شما خواهد رسید که بدون آن این روند برای عضلات اصلا خوب نیست.

میزان آب موردنیاز روزانه بدن

بخاطر داشته باشید به عنوان یک ورزشکار فعال بدن شما روزانه به ۴ – ۶ لیتر آب نیاز دارد که به این معناست شما بیشتر ادرار خواهید کرد و میزان زیادی ویتامین، الکترولیت و سدیم از دست خواهید داد. این موضوع دلیلی بر مصرف بیشتر سدیم است تا تعادل برقرار بوده و همیشه در سطح هیدراته باشید.

موضوع دیگری که نباید فراموش کنیم، میزان آب مصرفی روزانه است که جذب این مقدار آب ۷۰ به ۳۰ است یعنی ۷۰٪ را عضلات(داخل سلول) و ۳۰٪ خارج عضله میباشد. اگر این میزان آب مصرفی را کاهش دهید میزان آب در عضله نیز کاهش میابد که بدن در مقابل چنین اتفاقاتی بسیار سخت گیرانه برخورد میکند و در زمان گرفتن رژیم آب باید تمام جوانب را در نظر بگیرید.

قبل از مسابقات

هفت تا ده روز قبل از مسابقه برای برخی افراد بهترین زمان برای کاهش آب دریافتی است و در این مدت به آرامی این میزان را کاهش میدهند(مانند مخروط) تا به کمترین میزان یعنی روز قبل از مسابقه برسند. و به این معناست که بدن از آب باقی‌مانده از روزهای قبل نیاز خود را تامین کرده و در روز مسابقه بسیار خشک تر خواهد بود. توجه داشته باشید که برای رسیدن به این درجه میزان سدیم و کربوهیدرات مصرفی تاثیر بسزایی دارد.
افرادی که از قبل بدنی خشک داشته تاثیر شگفت آوری را نباید انتظار داشته باشند زیرا آنها در حال حاضر در وضعیتی هستند که به آن نیاز دارند. بعضی مواقع احساس میکنم افراد سطح انتظارشان بالا رفته و بیش از حد به این موضوع توجه میکنند که خشک تر باشند و در انتها زیبایی نخواهند داشت.

تقلب در وعده غذایی قبل از مسابقه

چندین بار بدنسازان بعد از روز مسابقه دیده اید؟ آنها بزرگتر، آماده‌تر و خشک‌تر بنظر میرسند! دلیل آن چیست؟ دلیل آن چیت میل یا تقلب در وعده غذایی است با این کار کربوهیدرات و سدیم زیادی را بهمراه مایعات وارد بدن کرده و سدیم زیاد همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد مایعات را به عضلات برده و بزرگتر بنظر میرسند، این ترفند خیلی مرسوم شده و سعی کنید این تکنیک را بطور کامل یاد گرفته و در آینده استفاده کنید.

استفاده از ادرار آورهای طبیعی

روش دیگری که طرفداران خود را دارد مصرف مدیریت شده ادرار آورهای طبیعی است که برای این کار ۱ – ۳ روز قبل از نمایش میتوانید مصرف کنید، عصاره قاصدک، مارچوبه و ویتامین C جز این ادرار آورهای طبیعی هستند. توجه داشته باشید اگر شما بدنی خشک دارید نیازی به توجه زیاد به این موضوع ندارید.

متاسفانه نمی‌توانم یک روش را به همه توصیه کنم زیرا بدن با بدن متفاوت است و رعایت این موارد ساعت به ساعت و هر روز متفاوت است و هر شخص باید برنامه شخصی خودش را داشته باشد. هدف مقاله معرفی راه کارهای آماده سازی برای مسابقات بود.

 

→ مطلب قبلی

تولید هورمون رشد را بصورت طبیعی افزایش دهید

مطلب بعدی ←

تغییر زاویه یا موقعیت در تمرینات بدنسازی

در مورد پدرام آریانپور

دیدگاه شما درباره ی این مطلب چیست؟

عضو کانال تلگرام فیتنس پرو شوید. کلیک کن!