یک قدم جلوتر از گذشته خود با محاسبه‌گرهای فیتنس پرو ورود به محاسبه‌گر
جشنواره وب و موبایل ایران
l-arginine

ال آرژنین چیست و از چه منابعی تامین می شود؟

اگر در مورد ال آرژنین اطلاعات کمی دارید و دوست دارید بدونید ال آرژنین چیست و از چه منابعی تامین می شود؟ حتما ادامه این مقاله را مطالعه کنید

آرژنین جزء آن دسته از آمینو اسیدهاست که بدن قادر به ساختن آن به صورت طبیعی نیست و باید مقدار مورد نیازش را از خارج تامین کند به همین دلیل بسیار مهم است که دقت کنیم تا وعده های غذایی غنی از آرژنین باشند. آرژنین در آجیل و دانه های روغنی مثل بادام زمینی و بادام به وفور یافت می شود.همچنین می توان مقداری آرژنین در شکلات و کشمش نیز پیدا نمود.

وظیفه ال آرژنین:

آرژنین برای به انجام رسیدن بسیاری از پروسه های مربوط به فیزیولوژی عضلات ضروری است. این پروسه ها شامل ترشح هورمون ها افزایش تولید هورمون رشد پاکسازی و دفع سموم تولید شده در بدن و سیستم دفاعی بدن در مقابل امراض می باشد.
به دلیل اینکه آرژنین ماده اولیه و تشکیل دهنده نیتریک اکسید است، اغلب به منظور تقویت قوای جنسی نیز استفاده می شود. مکمل های حاوی آرژنین به سبب اینکه آرژنین توانایی تولید نیتریک اکسید را دارد در بین مردم رواج یافته اند و همچنین این آمینو اسید قادر به پاکسازی رادیکالهای آزاد از خون، بهبود عملکرد سیگنال های سلول های عضلانی، رهاسازی هورمون رشد، حمایت از کلسترول خوب و تنظیم متابولیسم چربی و سطح نمک در بدن است.
بدنسازان باید به دلیل خاصیت تعدیل نمک نیز به آرژنین علاقمند باشند زیرا از دست ندادن آب زیر پوست که به دلیل احتباس آب و نمک در بدن اتفاف می افتد باعث می شود تا بدن ظاهری نرم و پف آلود داشته باشد و عضلات صاف و فاقد بر آمدگی به نظر برسند. حفظ نیتروژن بوسیله مصرف نیتروژن مسئله ای است که بین بدنسازان و دانشمندان مورد توافق است. همچنین اعتقاد بر این است که آرژنین قطعا برای رشد مؤثر است که به سبب توانایی در اتساع عروق و سهم آن در سنتز پروتئین است.

چه افرادی به آرژنین نیاز دارند و چه مقدار از آن کمبود محسوب میشود؟

افرادی که بیشترین میزان نیاز را به آرژنین دارند، نوجوانان، بچه های کمتر از هفت سال، قهرمانان، اشخاصی که سعی دارند وزن خود را کاهش دهند و افراد مسن.
در افراد بزرگسال، آرژنین یک آمینو اسید غیر ضروری محسوب می شود.برای کودکان در مقایسه با بزرگسالان یک آمینو اسید ضروری برای تقویت و توسعه سیستم ایمنی در دوران بلوغ محسوب می شود. افرادی که دچار آسیب دیدگی هستند نیز میتوانند از فواید مکمل ای حاوی آرژنین بهره مند گردند زیرا کمبود آرژنین در بدن زمانی که برای ترمیم جراحت نیاز است را افزایش میدهد.
کسانی که نظر به فوائد جنسی آرژنین دارند نیز میتوانند از خاصیت اتساع عروق آن بهره مند گردند. آرژنین باعث افزایش قطر و ضخامت عروق خونی میشود که به موجب آن در هنگام کشش و انقباض خون بیشتری وارد عضلات میشود.
وجود آرژنین باعث افزایش بازده تمرینات سخت بدنسازان میشود. مکمل های حاوی آرژنین میتوانند سطح سیستم ایمنی بدن را ارتقا دهند، در نتیجه بدنسازان میتوانند سخت تر تمرین کنند و نگران تاثیرات محدود کننده این نوع تمرین و تمرین زدگی که پیامد احتمالی آن است بر سیستم ایمنی بدنشان نباشند.
بدنسازانی که دوره های مصرف دارو های آندروژنی و استروئید های آنابولیک را قطع می کنند نیز میتوانند از مصرف آرژنین سود ببرند.
آرژنین قادر است تا سطح هورمون رشد را در بدن افزایش دهد و اینکار را از طریق تقویت اکسیژن مایع و پشتیبانی از فشار خون سالم انجام میدهد. به همین دلیل مکمل آرژنین میتواند برای اشخاصی که قصد کاهش وزن دارند نیز مفید واقع شود.

چه میزان از این مکمل باید مصرف شود و آیا اثر جانبی نیز در پی دارد؟

افرادی که ناراحتی قلبی و یا سابقه مشکلات روحی وروانی دارند باید با پزشک معالجشان برای مصرف آرژنین به صورت مکمل مشورت کنند. با هیچ نوع آمینو اسیدی امکان مصرف بیش از اندازه وجود ندارد. مصرف خیلی زیاد آرژنین میتواند منجر به اسهال، ضعف و سستی و حالت تهوع شود. هنوز دُز واضح و مشخصی که بهترین نتیجه را در بر داشته باشد برای این مکمل مشخص نشده است بنابراین باید با استفاده از آزمون و خطا میزان مناسب را برای خود بدست آورید.
یک دُز خفیف برای مدت یک هفته در نظر بگیرید، اگر موثر نبود و اثر جانبی نیز در پی نداشت مقدار مصرف را تا جایی افزایش دهید که سود آن به حداکثر و اثرات جانبی آن به حداقل باشد. با افزایش میزان مصرف میتوانید بهترین دز را برای خودتان پیدا کنید(۳-۹ گرم) این روش شبیه شیوه ای است که برخی از بدنسازان که مبادرت به مصرف انسولین و داروهای استروئیدی می کنند مورد استفاده قرار می دهند.
اغلب پودر های پروتئینی موجود در فروشگاه ها با آمینو اسیدهایی نظیر آرژنین تقویت میشوند. با داشتن این پیش زمینه باید توجه ویژه ای به میزان آرژنین که از منابع مختلف وارد بدن می کنید نشان دهید.

برخی از اثرات و خواص قرص آرژنین در بدن انسان:
  • تحریک ترشح و آزادسازی(ریلیز) هورمون رشد HGH از غده هیپوفیز
  • دخالت در سنتز و ساخت نیتریک اکسید NO (مسئول گشادی عروق و وازودیلاتاسیون)
  • گسترش و بهبود سیستم ایمنی بدن
  • کاهش زمان ترمیم زخم و جراحات
  • تسریع زمان ترمیم و بهبود بافت های آسیب دیده کاهش ریسک بیماری های قلبی
  • افزایش توده و حجم عضلانی
  • کاهش بافت و کمک به کاهش وزن
  • کمک به افزایش حساسیت و عملکرد انسولین
  • کمک به کاهش فشار خون
  • افزایش بارورسازی مردآن و زنان،افزایش تولید اسپرم بهبود حالت نعوظ و شق پذیری و ارکشن در مردان و زنان
  • بالا بردن جریآنگردش خون در بدن و اندام های تناسلی
  • افزایش توانایی دستگاه تولید مثل
مزایای مصرف آرژنین:

مکمل آرژنین به دلیل داشتن خواص فوق الذکر برای بهبود عملکرد ارگان هایی مثل قلب و عروق، کلیه ها و سیستم ایمنی بدن تجویز می شود. آرژنین جریان خون را در عروق تسهیل نموده و سبب افزایش جریان خون محیطی در بیمار آن مبتلا به بیماری های قلبی–عروقی می شود. همچنین در بیمارها مبتلا به نارسایی احتقانی قلب سبب بهبود عملکرد دستگاه گردش خون می گردد. به علاوه از تجمع و چسبندگی پلاکت ها در رگ ها جلوگیری می کند.
سبب تسریع بهبودی زخم ها و التیام بافت ها به پس از اعمال جراحی می شود.
تزریق آرژنین می تواند پروتئین اوری را در بیماران مبتلا به گلومرونفریت مزمن بهبود دهد.
مکمل آرژنین در افزایش توانایی جنسی در مردان و زنان تاثیر مثبت دارد. این مکمل با افزایش جریان خون در عروق به رفع مشکلاتی مانند اختلالات نعوظ کمک می نماید. همچنین آرژنین می تواند باعث افزایش تعداد، سرعت حرکت و طول عمر اسپرمها شده و قدرات باروری را در مردان افزایش دهد. استفاده از مکمل آرژنین در زنان باعث تحریک ترشح هورمون FSH شده و در نتیجه به تخمک گذاری و افزایش توان باروری زنان کمک می کند.

نحوه مصرف:

مقدار مصرف این مکمل با توجه به هدف مورد نظر برای ورزشکاران متفاوت است و بر حسب سن، جنس، قد و وزن ورزشکار بین ۱۰-۴ گرم در روزخواهد بود. هر یک عدد قرص آرژنین ۱ گرم می باشد.
هنوز دوز واضح و مشخصی که بهترین نتیجه را در بر داشته باشد برای این مکمل مشخص نشده است بنابراین باید با استفاده از آزمون و خطا میزان مناسب را برای خود بدست آورید.
یک دوز خفیف برای مدت یک هفته در نظر بگیرید ،اگر موثر نبود و اثر جانبی نیز در پی نداشت مقدار مصرف را تا جایی افزایش دهید که سود آن حداکثر و اثرات جانبی آن حداقل باشد. با دوبار افزایش میزان مصرف میتوانید بهترین دوز را برای خودتان پیدا کنید(۳-۹ گرم)
اگر هدف از مصرف آرژنین کمک به حذف آمونیوم از عضلات باشد، روش صحیح مصرف یک تا دو ساعت قبل از ورزش و تمرین و نیم تا یک ساعت بعد از ورزش است.
اگر هدف افزایش ترشح هورمون رشد باشد، دوز توصیه شده توسط متخصص تغذیه یا پزشک باید بعد از شام و یا قبل از خواب مصرف شود.

everything-you-should-know-about-Carbohydrates

→ مطلب قبلی

انواع کربوهیدرات‌ها

top-8-supplement-for-bodybuilder

مطلب بعدی ←

بهترین مکمل های بدنسازی بهمراه دوز پیشنهادی

در مورد سالار محسنی

در بیست و سومین سال زندگیم هستم و لیسانس تربیت بدنی دارم، علاقه بسیار زیادی که از نوجوانی به بدنسازی داشتم باعث شد سال 90 و 91 در مسابقات 70 کیلوگرم تهران و کرج نفر اول بشم و مقام اول کشوری و سوم انتخاب جهانی در شهر مشهد مقدس را بگیرم. و همچنین سال 92 در تیم ملی wbbf ایران در دسته +75 کیلوگرم حضور پیدا کنم. در حال حاضر مربیگری درجه 2 و 3 و داوری درجه 3، مربی و داور بین المللی ifbb و همچنین مربیگری بدنسازی ورزش های رزمی و کشتی را دارم و خارج از دنیای ورزش یک معمار هستم.

دیدگاه شما درباره ی این مطلب چیست؟

عضو کانال تلگرام فیتنس پرو شوید. کلیک کن!