یک قدم جلوتر از گذشته خود با محاسبه‌گرهای فیتنس پرو ورود به محاسبه‌گر

افزایش حجم عضلانی به معنی افزایش قدرت در عضلات است؟

یک رابطه بین اندازه و قدرت در عضله وجود دارد اما افزایش قدرت میتواند به دلایل دیگر رخ دهد. پس افزایش سایز عضله میتواند رابطه غیر خطی با افزایش قدرت داشته باشد.

شما حتما در باشگاه خودتون یک فرد با عضلات فراوان و سایز بسیار بالا رو دیده باشین که مثلا اسکوات ۱۵۰ کیلو را به سختی و با چند تکرار ناقص انجام میده، اما یک فرد با عضلات و حجم کمتر و یا توده چربی بیشتر ممکنه دیده باشین اسکوات رو به عنوان مثال تا وزنه ۲۱۰ کیلو با ۳ تکرار متوالی انجام بده.

حالا چگونه این مسئله را توجیه کنیم؟

بهتره که یک مقایسه بین وزنه برداران با بدنسازان انجام بدیم.

تفاوت قابل توجهی در توسعه بدن بین وزنه برداران با بدنسازان وجود داره، بدنسازان نشانه توسعه عضلانی و هیکل عالی در مقایسه با وزنه برداران اما وزنه برداران معمولا قوی تر هستن.

عوامل متعددی به ایجاد قدرت عالی در وزنه برداران کمک میکند.

این عوامل شامل مزیت مکانیکی مانند طول و کشیدگی اندام و داشتن اضافه تاندون.

داشتن نرخ بالاتر از فیبرها عضلانی کششی سریع و بهره وری عصبی بهتر می‌تواند به اختلاف قدرت بین دو گروه ورزشکار کمک کند.

عامل دیگر حجم سارکوپلاسمی در بدنسازی است که شامل رشد، سارکوپلاسم و پروتئین غیر انقباضی است که به طور مستقیم به تولید نیروی عضلانی کمک نمیکند.

تراکم رشته ها در منطقه کاهش می یابد در حالیکه سطح مقطع را افزایش میدهد بدون افزایش قابل توجهی از قدرت، اما هایپر پلازی میوفیبریلار به دلیل افزایش در رشته های میوزین است و پروتیین انقباضی سنتز و تراکم رشته ها افزایش می یابد.

این نوع از هایپر تروفی منجر به افزایش تولید قدرت است که در وزنه برداران مشاهده میگردد.

حالا بحث تمرینات این دو ورزشکار هستش

تمرینات وزنه برداران برای توسعه قدرت همیشه در محدوده ۹۰ درصد ۱RM هستش.

مطالعات و تحقیقات نشان میدهد داشتن یک مجموعه از تمرینات سنگین با انجام بیش از ۵ تکرار در محدوده ۹۰ درصد ۱RM باعث نارسائی در رشد میشود، زیرا این تمرینات باعث خستگی فیبر عضله شده و عضله زمان کافی تحت تنش برای تحریک روند رشد را ندارد

با این اطلاعات شما میتوانید مشاهده کنید که چرا قدرت و سطح اندازه عضلات بین وزنه برداران و بدنسازان متفاوت است.

البته هستند وزنه بردارانی که دارای عضلاتی قابل مقایسه با بدنسازان و همچنین بدنسازانی با قدرت بیشتر از وزنه برداران وجود دارند.

→ مطلب قبلی

عارضه لوردوز چیست

مطلب بعدی ←

مصرف پروتئین وی و شیر بطور همزمان

در مورد سالار محسنی

در بیست و سومین سال زندگیم هستم و لیسانس تربیت بدنی دارم، علاقه بسیار زیادی که از نوجوانی به بدنسازی داشتم باعث شد سال 90 و 91 در مسابقات 70 کیلوگرم تهران و کرج نفر اول بشم و مقام اول کشوری و سوم انتخاب جهانی در شهر مشهد مقدس را بگیرم. و همچنین سال 92 در تیم ملی wbff ایران در دسته +75 کیلوگرم حضور پیدا کنم. در حال حاضر مربیگری درجه 2 و 3 و داوری درجه 3، مربی و داور بین المللی ifbb و همچنین مربیگری بدنسازی ورزش های رزمی و کشتی را دارم و خارج از دنیای ورزش یک معمار هستم.

دیدگاه شما درباره ی این مطلب چیست؟

عضو کانال تلگرام فیتنس پرو شوید. کلیک کن!